Verden har fået et nyt bilmærke. Eller rettere: et nyt undermærke. BMW har nu officielt søsat sit nye undermærke, der analogt til BMW M (for motorsport) er navngivet BMW i.
Det lille ”i” er også navnet på det miljøudviklingsprojekt – Project i – som BMW Group har haft i gang siden 2007. Projektet går dels ud på at definere nye typer miljøbiler, dels på at udvikle miljø og mobilitet i bredere forstand.To elbiler: i3 og i8
BMW i kommer fra begyndelsen – i 2013 – med to modeller: i3 og i8. Andre følger senere.
Begge har været beskrevet tidligere. i3 er den rene elbil, som hidtil er gået under betegnelsen Mega City Vehicle. i8 er den mere sportslige model, som har været vist som konceptbilen Vision Efficient Dynamics. Her er der tale om en opladningshybrid med kombination af elmotor og – i hvert fald i konceptet – en dieselmotor.
Begge biler er baseret på samme teknologiske platform Life Drive bestående af et aluminiums-chassis og karosseri af kulfiberforstærket plast. Begge skal bygges på en BMW-fabrik i Leipzig.Og begge biler bliver rasende dyre.
Mobilitet uden bil
Samtidig med lanceringen af i-mærket har BMW Group, der også omfatter Mini og Rolls-Royce, stiftet BMW i Ventures, der får 600 mio. kr. at gøre godt med.
Første investering er i New York-firmaet My City Way, som tilbyder en trådløs online-tjeneste, hvor brugeren kan få oplysninger om kollektiv transport, parkeringsmuligheder og underholdning i 40 amerikanske byer.Det er et skridt, der markerer et bemærkelsesværdigt paradigmeskift for en bilproducent: BMW vil helt generelt til at tilbyde mobilitets-tjenester, der ikke kun er baseret på privatbilen.
De nye tjenester omfatter bl.a. bedre udnyttelse af parkeringspladser, ruteplanlægning på tværs af transportmidler, intelligent navigation og bildele-ordning.