VW Golf gør comeback som cabriolet

Efter ni år uden en rigtig cabriolet kommer VW nu med en kalecheudgave af Golf 6. Kalechen er lynhurtig: Den kan klappes ned på knap ti sekunder.

VW Golf Cabriolet er klar inden sommer.
Nyt om biler

Her er en rigtig forårsbebuder: VW Golf i åben udgave. Og den nye Golf Cabriolet får passende premiere på den store forårsudstilling i schweiziske Genève primo marts.

Den nye Golf Cabriolet har fronten fra den almindelig Golf 6. Forruden skråner mere.
Den nye Golf Cabriolet har fronten fra den almindelig Golf 6. Forruden skråner mere.
Cabriolet-udgaven har været et stedbarn i Golf-familien, for den åbne udgave har ikke fået samme omsorg med modelfornyelser som den almindelige Golf. Når der kom en ny Golf-generation, måtte cabrioleten ca. hver anden gang fortsætte i den gamle udgave.

Den seneste udgik i 2002

Golf 4 Cabriolet, der kun var et facelift af Golf 3, udgik i 2002 og fik først i 2005 en slags afløser, nemlig Eos med metal/glas-foldetag.

Men lige som Golf Plus ikke helt kunne erstatte Golf stationcar, er der også nogen, der savner en Golf med kaleche, har VW erkendt.

Solskin på 9,5 sekunder

Kalechen åbnes og lukkes elektro-hydraulisk. Åbningen varer knap ti sekunder.
Kalechen åbnes og lukkes elektro-hydraulisk. Åbningen varer knap ti sekunder.
Stofkalechen er lynhurtig. Den elektro-hydrauliske åbningsteknik kan klappe kalechen ned på blot 9,5 sekunder. VW oplyser ikke, hvor længe, det tager at lukke bilen - den operation er ofte lidt langsommere.

En praktisk funktion er, at kalechen kan åbnes og lukkes med op til 30 km i timen.

Standard bliver en beskyttelsesbøjle, der popper op, hvis bilen er ved at vælte.

Seks motorer

Kalechen er i sammenfoldet tilstand langt mere elegant integreret i bagpartiet end på tidligere Golf-generationer.
Kalechen er i sammenfoldet tilstand langt mere elegant integreret i bagpartiet end på tidligere Golf-generationer.
Motorerne kendes fra den almindelige Golf, og der bliver på europæisk plan fire benzindreven og to dieseldrevne at vælge imellem. Ydelserne spænder fra 105 (diesel) til 210 hk (benzin).

Mest sparsommelige udgave er en diesel med Blue Motion Technologies. Her hedder det officielle tal 22,7 km pr. liter.

Lancering tidlig sommer

Cabrioleten er baseret på den tredørs VW Golf, men fremstår ganske anderledes med sin lavere taglinje, den mere skrående forrude og det helt nye bagparti.

LED-baglygter bliver standard på cabrioleten.
LED-baglygter bliver standard på cabrioleten.
Tyske kunder kan allerede nu bestille bilen, og den er klar til levering i hele Europa i den tidlige sommer.