Mini bliver mikro

Variationerne over Mini-temaet synes ingen ende at tage. Nyeste seriøse forslag fra BMWs britiske mærke: en lillebitte Mini Rocketman på kun godt tre meter.

Mini Rocketman er 3,41 meter kort - mindre end en Toyota Aygo.
Nyt om biler

Mærket Mini varen gang rigtig mini, men den moderne udgave voksede en del for at give plads nok og opfylde sikkerhedskrav, og senest er Mini blevet maxi med tilføjelsen af den femdørs Countryman.

Mini Rocketman er fuldstændig tro mod Mini-designlinjen.
Mini Rocketman er fuldstændig tro mod Mini-designlinjen.
Men se nu bare her. På Genève-udstillingen i marts er der verdenspremiere på en lillebitte Mini-koncept kaldet Rocketman.

OK, lillebitte er jo relativt, for Rocketman er faktisk en anelse længere end den originale Mini. Men med en længde på 3,41 meter er den kun lidt længere end Toyota iQ.

Ideen med Rocketman er at skabe en lille bybil til meget store byer. Konkurrenterne kunne - foruden iQ - være den næste Smart Fortwo.

En 3+1

Rocketman folder sig ud. Den tredørs bil har i siden en kombination af almindelige døre og skydedøre, mens bagklappen er todelt horisontalt. Den øverste del går langt op i taget.
Rocketman folder sig ud. Den tredørs bil har i siden en kombination af almindelige døre og skydedøre, mens bagklappen er todelt horisontalt. Den øverste del går langt op i taget.
Mini kalder bilen for en 3+1, da der er to bagsæder, men det ene – bag føreren – absolut kun er til korte ture. Som i andre moderne konceptbiler – og Toyota iQ - er der skaffet plads ved at udhule instrumentbordet i højre side, så forreste passagersæde kan køres langt frem.

En særlig finesse ved Mini Rocketman er, at rattet, pedaler og hele instrumentbordet kan justeres i længden, så når der kun er to ombord, kan begge forsæder – samt instrumentbordet – skydes tilbage, så siddepositionen ændres til en mere sportslig konfiguration.

Lysende Union Jack i taget

Mini eksperimenterer også med bilens underholdningssystem, internetadgang, navigation samt belysning. Til det sidste hører glastaget, som i de skrå og lige bjælker har indlagt lys, så det i mørke ligner Union Jack!

Sådan ser 3+1 konceptet ud. Højre bagsæde er nogenlunde almindeligt, og benpladsen bliver fornuftig, når forsædepassagereren kører sit sæde frem. Bag føreren er det vel kun et nødsæde.
Sådan ser 3+1 konceptet ud. Højre bagsæde er nogenlunde almindeligt, og benpladsen bliver fornuftig, når forsædepassagereren kører sit sæde frem. Bag føreren er det vel kun et nødsæde.
Bilen har lav vægt i kraft af sit bærende ramme af kulfiber, og mikro-Minien har rigtig fin brændstoføkonomi: 33 km pr. liter. BMW siger ikke et kvæk om motoren, men man må formode, at der er tale om en optimeret diesel. Eller måske en benzinhybrid?

Gode chancer for produktion

Om Rocketman bliver til noget? Givetvis. BMW siger ikke noget om det, men selv om konceptbilen ser ret konceptuel ud, så er grundformen helt realistisk, og mærket har tradition for at sætte sine koncepter i produktion.

F.eks. er konceptbilerne fra efteråret 2009, Roadster og Coupé, nu tæt på at gå i serieproduktion.

 

Der leges med designelementer, inklusive glas og især lyssætning. Ideen med taget er, at det skal ligne Union Jack, det britiske flag.
Der leges med designelementer, inklusive glas og især lyssætning. Ideen med taget er, at det skal ligne Union Jack, det britiske flag.