Den mest markante design-feature er skyde-bagdørene med integrerede B-stolper. Det giver én stor ubrudt åbning på over 1,5 meter, når både for- og bagdør er åben.
B-Max er bygget på samme platform som Ford Fiesta, men er 11 cm længere og 11 cm højere. Selvom B-Max er 32 cm kortere end C-Max, er det muligt at laste bilen med genstande, der er helt op til 2,35 meter lange, når forsædet er lagt ned.
Ambitiøse mål for sikkerhed
Udfordringen ved en "stolpeløs" bil har altid været sikkerheden, men det mener Ford at have løst ved at implementere boronstål i dørenes bærende konstruktion. Dermed fungerer dørene i princippet som "virtuelle" b-stolper.Samtidig har Ford udviklet et særligt låse-system, som forankrer dørene til såvel tag som gulv, og sammen med andre tekniske løsninger giver det en kabine, der i følge Ford vil kunne leve op til de højeste sikkerhedsstandarder. Ford oplyser således, at B-Max vil kunne opnå samme resultater i Euro NCAPs sidekollissionstest som fabrikkens øvrige produkter, hvilket vil sige fem stjerner i crashtesten.
Konceptbilen er udstyret med en ny tre-cylindret 1,0 liters EcoBoost benzinmotor med turbo, direkte indsprøjtning og dobbelt variabel ventil-styring. Kombineret med Fords Auto Start Stop system forventer Ford, at motoren vil sætte helt nye standarder for ydelse, brændstoføkonomi og CO2-udledning.Ford B-Max er stadig kun et koncept, men såvel motor som skydedørene med integrerede B-stolper er meget tæt på at være produktionsklar. Derfor forventer Ford, at B-Max går i produktion allerede til næste år.