Renaults sportslige familiebil

Konceptbilen Renault R-Space udforsker Renaults nye formsprog, kan blive til en ny Modus, men peger også hen på den næste Clio. Og så er motoren spændende.

Konceptbilen R-Space viser fronten på den nye Clio.
Nyt om biler

For tredje gang på et halvt år viser Renault en konceptbil, der udforsker mærkets nye designlinje, som bygger det lidt fortænkte tema menneskets udvikling gennem sin livscyklus (blive forelsket, udforske verden, stifte familie etc.)

Der er god plads i den meget brede konceptbil. Disse døre er kun til show-brug - de gør det lettere at se ind i bilens indre.
Der er god plads i den meget brede konceptbil. Disse døre er kun til show-brug - de gør det lettere at se ind i bilens indre.
Nyeste skud på stammen er R-Space, der passer ind i kapitlet om at få børn. Bilen kan ses som en videreførelse af den originale Scénic fra 1995, og så handler den om at have familien i centrum, sportslighed, praktisk anvendelighed og sensualitet. Især mener Renault det er nyt at kombinere familieværdierne med de sportslige køreegenskaber.

Køreglæde foran, plads til børn bagved

- Der er køreglæde foran, og bagende er reserveret til børn, siger projektets chefdesigner, Axel Breun.

Den rummelige bil (4,25 meter lang, 1,85 meter bred) kan ses som en ny generation Modus, Renaults lille multibil, som aldrig rigtig er slået an. Måske fordi den var for blød i sine værdier og ikke også appellerede til (den mandlige) fører.
 

Den næste Clio

Frontdesignet med det store logo har været næsten ens på nu tre konceptbiler i træk, så vi må gå ud fra, at sådan bliver produktionsbilerne også. Clio står først for.
Frontdesignet med det store logo har været næsten ens på nu tre konceptbiler i træk, så vi må gå ud fra, at sådan bliver produktionsbilerne også. Clio står først for.
R-Space giver nok også – når man isoleret ser på front og bagparti - en indikation af den næste Clio, som ventes præsenteret til efteråret, og som kan komme til salg i begyndelsen af 2012.
 

Motoren er også spændende og vil givetvis blive til virkelighed, som den er. Måske allerede i den næste Clio.
 

0,9 liter - 27 km pr. liter benzin

Der er tale om en blot trecylindret benzinmotor på 0,9 liter. Ved hjælp af turbolader og direkte indsprøjtning får Renault hele 110 hestekræfter og 160 newtonmeter ud af det lille kraftværk.
 

Bagpartiet skal vi nok også se på den næste Clio og/eller på Clios MPV-udgave.
Bagpartiet skal vi nok også se på den næste Clio og/eller på Clios MPV-udgave.
I konceptbilen og i kombination med en ligeledes ny dobbeltkoblingsgearkasse giver det en benzinøkonomi som fornem som 27 km pr. liter. I CO2 svarer det til 95 gram pr. km.