Før Genève-udstillingen måtte vi kun se lidt af næsen på den næste Toyota Yaris. Nu – efter premieren - kan hele bilen betragtes, men der er stadig temmelig meget, vi ikke får at vide.
Teknikken er hemmelig
Men man får et udmærket helhedsindtryk af tredje generation af Yaris, som vises i den endelige form til efteråret. Stilen og proportionerne minder en del om den større Auris’ figur.
Men absolut intet konkret vil Toyota indtil videre fortælle. Ingen dimensioner, intet om motorudbud og præstationer og intet om teknologi i det hele taget. Men etikken ”koncept” giver da også Toyota en vis frihed til at gemme slige oplysninger til senere.
Men til dels er det pjat. For dimensionerne vil næppe blive anderledes end på den japanske version, der for længst er i handlen.
Herfra ved vi, at bilen vokser ti cm i længden til 3,89 meter og nærmer sig dermed sine europæiske konkurrenter i længde. Også akselafstanden øges en del, fem cm, til i alt 2,51 meter, så Yaris også på dette punkt kommer op i det europæiske hovedfelt.
En dansk lancering kan forventes omkring årsskiftet, mens hybridudgaven kaldet HSD følger efter i andet halvår af 2012. Hvad denne miljøudgave har af teknik og kan køre pr. liter benzin, gives der heller ikke den mindste antydning af.
En fuld hybrid
Det fremgår dog, at der er tale om en ”fuld” hybrid. Det vil sige, at bilen kan køre for elmotoren alene over meget korte strækninger og ved svag belastning. Det er i modsætning til Honda Jazz hybrid, som kaldes en ”mild” hybrid. Elmotoren fungerer her kun som en mindre assistance til benzinmotoren.
Yaris hybrid skal bygges i Frankrig side om side med den almindelige model.
Læs også om den japanske udgave kaldet Vitz