Her er Better Places danmarkskort. De blå pletter til højre angiver de 19 steder, hvor firmaet først vil installere den unikke teknologi, hvor batteriet på en Renault Fluence Z.E. eller Zoe kan skiftes ud på under fem minutter.
- Det bliver en udfordring at få anlagt så mange stationer på så kort tid, erkendte Better Place Denmarks direktør, Morten Leth, ved åbningen af firmaets besøgscenter i Hellerup.
Næsten hele landet dækkes
Hele motorvejsnettet vil – når de 19 stationer er i drift - være dækket, og kun Thy, dele af Langeland samt Bornholm vil være længere end 70 km væk fra en skiftestation.
Den eksakte placering er ikke afklaret i alle tilfælde.
Better Place agter senere at anlægge flere stationer, primært når der opstår et lokalt behov.
Kun i Danmark
Fluence-ejere må dog mange år endnu holde sig i Danmark, med mindre de har tålmodighed til at lade op fra en stikkontakt. Hverken Sverige eller Tyskland kommer foreløbig med i Better Places univers.
Skiftestationerne er ubemandede, fuldautomatiske og avancerede. De kan fortælle elbilerne, hvis der er ventetid på et få et fuld opladet batteri.
Stationerne har i kælderen et kølerum, hvor batterierne opbevares, og på grund af nedkølingen vil det være muligt at lynlade batterierne, uden at deres holdbarhed tager skade.
Prisen er hemmelig
Hvor meget en sådan skiftestation koster afviste Better Place-direktør Shai Agassi at svare på ved åbningen af besøgscentret i Hellerup.
Han nøjedes med at sige, at firmaets samlede investering i infrastruktur svarer til værdien af brændstofforbruget i Danmark i én uge.