Der var en rigtig god – eller nok snarere dårlig – grund til, at Renault-mærkets topchef med kort varsel meldte afbud til åbningen af Better Place Center i Danmark.
Patrick Pelata skulle sammen med Shai Agassi fra Better Place have indviet centeret i Hellerup 3. marts, men sendte i stedet Renaults elbilchef. Men Pelata kæmper ifølge internationale medier med en prekær sag om spionage, der måske alligevel ikke er spionage, og som kan koste chefen selv jobbet.Tre elbil-chefer fyret på gråt papir
Renault rystede bilverdenen ved i januar at fyre tre chefer i den vigtige elbil-afdeling med beskyldning om, at de havde solgt vigtige fabrikshemmeligheder til en ukendt part. Selv nægter de alt.
Men i sidste uge – netop som Pelata skulle have fløjet til København - tog sagen en ny drejning. Måske er der slet ingen spionagesag. Eller også har Renault i hvert fald grebet sagen helt forkert an. Den franske stat er storaktionær, og her er økonomiminister Christine Lagarde ikke glad.
Hun mener, at Renault skulle have informeret myndighederne tidligere om beskyldningerne og ikke først være gået i gang med sin egen undersøgelse. Det kan få ”konsekvenser” for Renault, sagde hun.
Konsekvenser på højeste niveau
- Det vil i givet fald blive accepteret op til det højeste niveau, det vil sige op til mig selv, sagde Pelata i sidste uge.
Pelata har titel af chief operating officer – en stilling lige under koncernchef for Renault-Nissan-Alliancen, Carlos Ghosn.
Iagttagere mener, at – hvis sagen får alvorlige konsekvenser – så går det ud over Patrick Pelata, der så må fungere som skjold for Ghosn, som stadig har kultstatus i bilindustrien, efter at han fik Nissan på ret køl.