De to første elbiler fra Renault er nu så tæt på rigtig serieproduktion, at de har været gennem den europæiske typegodkendelse, som bl.a. omfatter måling af ”forbrug”.

25 km ekstra
I stedet for de 160 km pr. opladning, som hidtil har været budskabet, er det officielle tal for varevognen Kangoo hævet til 170 km og for sedanen Fluence til hele 185 km. Det er det hidtil højeste tal for en almindelig produktions elbil.
Det fremgår ikke, hvorfor rækkevidden er øget. Det kan skyldes forbedringer i teknikken, eller at Renault blot har været konservativ i udviklingsfasen. Endelig kan det være, at produktionsudgaven af batteriet indeholder lidt mere energi.
Men selv om det nu hedder 185 km pr. opladning, tager Renault forbehold for ”virkelige” kørselsforhold. Et forbehold der endnu er sjældent blandt elbil-producenter:
"Ned til 80 km"
”Ved hverdagsbrug kan rækkevidden være så høj som 200 km, når betingelserne er ideelle. Men når det modsatte er tilfældet – ved krævende klima, sportslig kørsel, kuperet terræn etc. – kan rækkevidden falde til omkring 80 km,” står der i materiale offentliggjort ved Genève-udstillingen 1. marts.
Fluence Z.E., verdens første bil med udskifteligt batteri, behøver i øvrigt ikke være så afhængig af lang rækkevidde som andre elbiler på grund af skiftemuligheden. Men det kræver, at der er en skiftestation i nærheden.
De første eksemplarer af den tyrkisk producerede Fluence Z.E. ventes leveret til danske kunder omkring 1. oktober.