Det bliver amerikanske Chrysler, der kommer først med et nyudviklet nitrins automatgear.

Avanceret gearkasse
ZF præsenter den nye gearkasse på Detroit Auto Show, og det tyskbaserede firma kunne samtidig fortælle, at det er første gang, at en bil med forhjulstræk og en tværstillet motor bygges sammen med en så avanceret automatgearkasse.
Målet er, at brændstoføkonomien skal sænkes betragteligt. Det kan lade sig gøre, idet de mange gear hele tiden sørger for, at motoren kører med det mest optimale omdrejningstal i forhold til forbruget.
Udover at sænke forbruget vil den nye gearkasse også øge køreoplevelsen, hævder ZF.
Hurtig respons
Baggrunden for den melding er, at den nye gearkasse vil kunne springe fra et hvilket som helst gear til et andet, og dermed mindskes responstiden, fra man træder på speederen, til bilen reagerer.
ZF understreger, at den nye gearkasse ikke bliver unik for Chrysler. 80 procent af alle biler i verden har en tværstillet motor og forhjulstræk, og ZF vil derfor gerne levere den nye automatgearkasse til mange andre bilmærker.
Hvem der bliver næste kunde hos ZF, er ikke offentliggjort. En kandidat kunne dog være Lancia, da Chrysler 200C menes at komme i en Lancia-udgave i en overskuelig fremtid.