VW viser italienske specialiteter

Det italienske designhus Italdesign Giugiaro er nu en del af Volkswagen og fejrer det med to spændende konceptbiler. Man fornemmer ny Touran og Scirocco.

Giugiaro-design er nu en del af Volkswagen AG.
Nyt om biler

VW får formentlig lidt italiensk flair i fremtiden. Den tyske bilgigant har opkøbt det estimerede designhus Italdesign Giugiaro, som gennem årene har udført mange opgaver for Volkswagen.

Giugiaro Go! er nogle tanker om den næste VW Touran eller Golf Plus.
Giugiaro Go! er nogle tanker om den næste VW Touran eller Golf Plus.
Bl.a. er den første Golf-model Giugiaros værk. Italdesign Giugiaro har f.eks. også stået for formgivningen af de københavnske metrotog.

Den nye tætte forbindelse mellem Volkswagen og Italdesign Giugiaro markeres meget synligt med to konceptbiler, som designhuset viser på Genève-udstillingen - på sin egen stand meget tæt på VW-mærkets biler.

Skydedøren i Giugiaro Go! skal nok ikke tages alt for bogstaveligt, selv om Ford er på vej med en lille bil med skydedør. Den lave vindues-kant skal give godt udsyn for børn.
Skydedøren i Giugiaro Go! skal nok ikke tages alt for bogstaveligt, selv om Ford er på vej med en lille bil med skydedør. Den lave vindues-kant skal give godt udsyn for børn.

Idéer til Touran og Scirocco

De to konceptbiler virker som nogle meget troværdige skitser til en ny Touran, som ikke burde være mere end et par år borte, og en ny Scirocco, som nok lader vente på sig lidt længere.

Go! hedder det koncept, som giver et bud på en kompakt multibil. Stilen er langt mere dynamisk end dagens model, og der er bl.a. lagt vægt på godt udsyn og nem ind- og udstigning. Udsynet sikres bl.a. i kraft af den lave vindueskant.

Giugiaro Tex kaldes dette studie til en ny Scirocco.
Giugiaro Tex kaldes dette studie til en ny Scirocco.
Go! har en akselafstand på 2,70 meter, hvilket er to cm mere end i dag og det samme som hos Passat. Længden er kun fire meter, så på det punkt er det mere en Golf Plus end en Touran.

Go! er en elbil

Go! er en elbil, idet konceptet er forsynet med VWs Blue E-motion-teknik. I denne udgave kan bilen køre 24 km på en opladning.

Giugiaro Tex er lidt mindre end dagens Scirocco med skulle have samme rummelighed.
Giugiaro Tex er lidt mindre end dagens Scirocco med skulle have samme rummelighed.
Tex har svært ved at skjule, at den er et bud på en ny generation af Scirocco. Her har designhuset bl.a. arbejdet med at gøre bilen mindre udvendig samtidig med, at pladsen i kabinen og bagagerummet er uændret.

Nyt liv til VWs opladningshybrid

Tex bruges til at udstille en anden fremtidig drivkraft, nemlig VWs Twindrive, som er en opladningshybrid, der kan køre på strøm fra stikkontakten og senere drives frem af en benzinmotor.

Der har ellers været stille om Twindrive i lang tid, men nu skal der tilsyneladende ske noget.

Elmotoren yder 115 hestekræfter, og på strøm kan bilen køre 35 km, og derefter overtager en 1.4 benzinmotor, som kan køre på E85, altså bioætanol.

Den næste Golf-platform

Begge italienske konceptbiler er baseret på Volkswagens MQB-arkitektur, der er de byggeklodser, som alle mellemstore Volkswagen-modeller med tværstillet motor (og forhjulstræk) skal bygges ud fra. Det drejer sig bl.a. om hele den nye Golf-familie, der begynder at dukke op om mindre end to år.

Italdesign Giugiaro får lov at oplyse, at denne MQB-platform er forberedt til ikke blot forbrændingsmotorer, men også til ren eldrift, opladningshybrider, gas og sågar brændselsceller.