Små luksusbiler er noget af det hotte i den globale bilindustri. Det er her, mange nye kunder kan fiskes op, og selv om fortjenesten pr. bil er mindre end for de store luksusbiler, så er styktallene meget større.

Etherea til de unge
Derfor bejler nu også Infiniti til de unge med en kompakt og ungdommelig model. Det kan man se på årets Genève-udstilling i form af konceptbilen Etherea.
Infinity er Nissans luksusmærke på samme måde, som Lexus er det hos Toyota. Infiniti har bare haft endnu sværere ved at slå igennem i Europa end Lexus, og Infiniti sælges f.eks. ikke i Danmark.
Lexus har lige lanceret den kompakte CT200h som en konkurrent til bl.a. BMW 1-serie, og nu vil Inifinti åbenbart køre i samme spor.
Hybridteknik
Konceptbilen Etherea er en sådan kompakt luksusbil på ca. 4,30 meters længde. Det er en femdørs hatchback, der prøver at ligne en coupé, og som især skiller sig ud ved det aparte bagparti og det specielle design på den bageste vinduesstolpe.
Teknikken er benzin-hybrid. Drivkraften er en firecylindret, 2,5 liters motor med kompressor og en ydelse på 245 hestekræfter. Elmotoren siger Infiniti ikke noget om.
Infiniti siger ikke noget om produktionsplaner, men det er næppe for sjov, at mærket udstiller konceptet. Så regn med at se en modificeret udgave dukke op en dag. Bare ikke i Danmark.