Færre penge i statskassen trods flere solgte biler

Det stigende bilsalg giver ikke flere penge i statskassen. Årsagen er en kombination af flere forhold, men leasing- og demobiler giver statskassen færre penge. Både her og nu, men også på den lange bane.

Færre afgiftskroner til staten
Bilist

Sjældent er der blevet solgt så mange personbiler. Alligevel er statens indtægter på bilsalget helt i bund. Årsagen skal findes i en kombination af flere forhold. Danskerne køber stadig flere småbiler, og samtidigt er antallet af demo-og leasingbiler stigende. Leasingselskaber og forhandlere har nemlig mulighed for at indregistrere leasing- og demobiler efter det såkaldte mindstebeskatningsprincip, som gør bilerne langt billigere, end hvis en privatbilkøber vælger at købe den samme bil. Dermed får staten færre penge.

Samtidig har de danske leasingselskaber efter en lovændring i starten af januar 2009 fået mulighed for at betale registreringsafgiften pr. måned. Derfor er der et midlertidigt dyk i indtægterne fra registreringsafgifterne, da afgifterne for leasingbilerne vil blive betalt over de kommende år.

”Det er problematisk, at der i lovgivningen er en forskelsbehandling mellem almindelige biler og leasing- og demobiler. Det betyder, at det er privatkunden, der køber en fabriksny bil, som kommer til at betale markant mere til statskassen, end eksempelvis leasingselskaberne gør. Vi frygter tilmed, at bilister, der har valgt at eje deres bil, også risikerer at komme i klemme på sigt, når de vil sælge igen. Navnlig leasingbilerne vil her kunne udgøre en regulær bombe under brugtvognspriserne”, siger FDMs chefkonsulent, Torben Lund Kudsk.

Den nuværende ordning kan meget vel medføre, at indtægterne fra registreringsafgifterne lander på et permanent lavere niveau i takt med, at leasing bliver endnu mere udbredt.

”Hullet i statskassen kan politikerne ikke gøre noget ved, da det er afledt af EU-reglerne. Derfor bør politikerne i stedet for udnytte muligheden til at komme i gang med den nødvendige omlægning af bilafgifterne. Vi skal væk fra en værdibaseret bilafgift og i stedet indføre en teknisk årlig afgift relateret til bilenes energi-, miljø- og sikkerhedsmæssige egenskaber,” siger Torben Lund Kudsk.

Der er dog også andre forhold, der påvirker indtægterne fra registreringsafgifterne og er med til at sløre billedet. Små, miljøvenlige biler betaler forholdsvis lidt i registreringsafgifter. Og da det specielt er disse biler, der sælges mange af i disse år, kan det være med til at forklare, at indtægterne pr. personbil er faldende. Desuden sælges der kun få varebiler og motorcykler, som også i en vis grad bidrager til indtægterne fra registreringsafgifterne.

”Tallene viser dog ikke, hvem der i sidste ende tjener penge på bekostning af statskassen. Men eftersom forbrugerne ikke får tilbudt markant lave leasingydelser, må der ske en omfordeling fra statskassen til leddene fabrikken, importør eller leasingselskabet”, siger Torben Lund Kudsk.

Bilsalget og indtægterne fra registreringsafgifterne 2002-2010
År 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010
Antal solgte personbiler (1.000) 112 97 123 149 157 162 151 112 154
Indtægter fra registreringsafgifterne (mia. kr.) 14 13 17 21 24 24 20 12 13
Indtægter pr. personbil (1.000 kr.) 112 133 137 142 151 150 133 107 87

Som det fremgår af ovennævnte tabel, er indtægterne fra registreringsafgifterne i 2010 meget beskedne ift., at det var et af de bedste år for bilsalget nogensinde. Selvom der blev solgt over 40.000 flere biler end i kriseåret 2009 steg indtægterne fra registreringsafgifterne kun med 1,4 mia. kr. Indtægterne pr. personbil er derfor også faldet med 20.000 kr. pr. personbil.

I regeringens forslag til finanslov 2011 blev der budgetteret med indtægter på 13,8 mia. fra registreringsafgifterne fra 140.000 solgte biler. På trods af, at det reelle salg blev på 153.604 personbiler er der kun kommet 13,4 mia. kr. i statskassen.