Demente, stof-påvirkede, gamle eller hønefulde. Eller flere af delene på én gang.
Sådan er det røntgenbillede af 100 spøgelser, som Vejdirektoratet har tegnet sammen med DTU Transport.
”I alt var 58 af de 100 spøgelsesbilister i en tilstand, der højst sandsynligt har påvirket deres kørsel og været stærkt medvirkende til, at de kom til at køre den forkerte vej på motorvejen,” konkluderer rapporten.
Det får Vejdirektoratet til at mene, at denne store andel næppe lader sig påvirke af skilte, pile og lignende. Der skal fysiske indgreb som stålpigge til, der punkterer dækkene.
28 procent vendte om på motorvejen
Men selv det er ikke nok til at udrydde det farlige fænomen. En ganske stor del, 28 procent, er nemlig blevet spøgelsesbilister ved at vende om eller begynde at bakke på motorvejen. Denne del af spøgelsesbilisterne var i overvejende grad klar over, hvad de gjorde, og i modsætning de andre typer spøgelsesbilister skete det oftest i dagslys.En del af de, der vendte om eller begyndte at bakke, gjorde det, fordi de var kørt fordi den frakørsel, de skulle have været af ved, eller også ville de slippe for at betale afgift ved Storebælts- eller Øresundsbroen.
Undersøgelsen af de 100 tilfælde giver bl.a. disse konklusioner:
• Flertallet - 73 - var mænd
• 37 var 65 år eller ældre
• Godt en tredjedel var berusede – en del endda særdeles berusede. 28 havde en promille på 1,2 eller mere
• 14 var fysisk eller psykisk syge – seks af de sidstnævnte blev spøgelsesbilister, fordi de forsøgte at begå selvmord
• Ni af de ældre bilister var demente
• Fire var påvirkede af medicin eller narkotika
Omkring halvdelen af gangene gik det galt. 45 af de undersøgte tilfælde endte med en ulykke. 47 personer kom til skade, heraf blev 11 dræbt.
Men samlet set sker der meget få ulykker med spøgelsesbilister. Ialt har 13 personer mistet livet og 42 er blevet kvæstet de seneste 11 år. Det svarer til 1,2 dræbte og 3,8 tilskadekomne årligt. I alt er 280-400 omkommet i trafikken årligt de seneste ti år.
- De allerfleste spøgelsesbilister resulterer ikke i ulykker. Det største problem er ikke sikkerhed, men utryghed. Det kan give angst hos nogle bilister, men motorvejene er jo stadig særdeles sikre, siger sikkerhedsekspert i Vejdirektoratet, Erik Randrup.
Undersøgelsen har omfattet 100 politisager med spøgelsesbilister i perioden 1999 til 2009.
Læs også: Flere spøgelser på motorvejen