Kendt teknik kan forhindre dødsulykker

Nye sikkerhedsfunktioner, som i vid udstrækning kan købes i dag, kan forhindre en meget stor del af de alvorlige ulykker på landeveje. Det fastslår Havarikommissionen efter at have analyseret 30 ulykker i mindste detalje.

Foto: Christoffer Askman
Trafik

Fejlen sidder næsten altid lige bag rattet, når der sker trafikulykker. Det er endnu en gang konklusionen i en af de dybdeborende rapporter fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU.

Havarikommissionen har senest dybdeanalyseret 30 alvorlige landevejsulykker, og selv om det atter slås fast, at det er den menneskelige faktor og ikke køretøjet eller vejen, som er hovedskurken, kan tekniske løsninger forhindre en meget stor del af disse ulykker.

Tre slags ulykker

Blandt de 30 undersøgte ulykker er der 6 eneulykker, 12 frontalkollisioner mellem to køretøjer og 10 krydsulykker.

HVU har vurderet, hvad det ville have betydet, hvis køretøjet have været udstyret med moderne sikkerhedsudstyr. I de undersøgte landevejsulykker vurderer HVU, at følgende udstyr vil have særlig god effekt. Procenttallet angiver omtrent, hvor stor del af ulykkerne, der kunne være undgået med udstyret.

Så meget hjælper udstyret

• Advarsel mod utilsigtet vognbaneskift – 33 procent.
• Søvndetektor – 25 procent
• Automatisk hastighedsbegrænsning, der hindrer, at bilen kører over fartgrænsen – 25 procent
• ESC – antiudskridningssystem eller elektronisk stabilitets kontrol – 25 procent
• Alkohollås - 15 procent

180 procent afgift på sikkerhed

Bortset fra ESC er alt det øvrige udstyr belagt med 180 procent registreringsafgift, hvis det er fabriksmonteret. Automatisk fartbegrænser findes endnu ikke kommercielt tilgængeligt.

HVU understreger, at procentsatserne ikke bare kan lægges sammen.

Men Havarikommissionen skønner, at 20 ud af de 30 alvorlige ulykker slet ikke ville være sket, hvis de fem nævnte sikkerhedsfunktioner på alle biler var kombineret med disse tiltag:

Andre ting der hjælper

• At det ikke var muligt at køre en bil uden gyldigt kørekort
• At vejen gav trafikanten god oversigt
• At vejen havde rumleriller i midten og kanten
• Bilen havde dæk, som passede til føret

 

Særligt interesserede kan læse HVUs rapport "Ulykker på landeveje" her (pdf-format)