Nu kan du atter vænne dig til sloganet ”Pas på min far”, for plakater med det budskab bliver et fast indslag ved danske vejarbejder i de næste to år.
Vejdirektoratet lancerer i dag en landsdækkende kampagne, som skal øge sikkerheden på vejarbejdsstrækninger, og det bærende element bliver store vejsideplakater med et barn og teksten ”Pas på min far.” To drenge pryder på skift kampagneplakaterne og vil blive kendte ansigter blandt danske bilister – og som en fin lille finesse, så er de to drenge rent faktisk tvillinger, hvis far er vejarbejder.
Målet med plakaterne er at øge opmærksomheden og få trafikanterne til at tænke på, at der er mennesker, der arbejder på den anden side af afspærringen, og det er et budskab, som FDM støtter op om.
”Vi bilister skal huske, at de, der arbejder på vejen, er der for at gøre vejene bedre. Men det er farlig arbejdsplads, og som bilist gør man den kun endnu farligere ved ikke at sætte farten ned,” siger chefkonsulent for FDMs politiske sekretariat, Torben Lund Kudsk.
Han påpeger også, at der er redskaber, som vil gøre bilisterne mere tilbøjelige til at sætte farten ned:
”FDM vil dog også godt opfordre vejmyndigheder og entreprenører til at blive endnu bedre til kun at skilte hastigheden ned, når der reelt er et færdselssikkerhedsmæssigt behov. Anvendelse af elektroniske skilte med dynamisk visning kan være en stor hjælp til at sikre, at bilisterne respekterer hastighedsbegrænsningen og dermed gør arbejdet mindre farligt for vejarbejderne,” siger han.
Alle danske bilister skal forstå budskabet
Vejdirektoratets mål med kampagnen er klart: Når den slutter om to år, skal alle bilister på de danske veje have set plakaten og forstået budskabet: Farten skal ned.
Derfor er der også blevet lanceret en hjemmeside med blandt andet materiale om kampagnen, statistik og vejarbejdernes egne beretninger.
Sideløbende med kampagnen vil politiet gennemføre fartkontroller ved vejarbejder efter behov.