Danskerne kræver vinterdæk

Et flertal af bilisterne vil have lovpligtige vinterdæk, viser undersøgelse. FDM peger på tysk løsning.

Danskerne kræver vinterdæk
Bilist

Bremselængder på op mod det dobbelte. Havarererede biler i grøften og almindelig trafikkaos i myldretiden. Biler på sommerdæk i vinterføre har de seneste to vintre skabt både farlige situationer og irritation i trafikken.

Ifølge en ny undersøgelse fra sælgernes fagforening, Business Danmark, har et flertal af bilisterne imidlertid fået nok og kræver nu lovpligtige vinterdæk. I undersøgelsen svarer 78 procent, at de støtter lovpligtige vinterdæk, mens 14 procent er imod.

Lignende svar fik FDM i november sidste år, da FDM på sin hjemmeside spurgte, om det burde være lovpligtigt at køre på vinterdæk. Af 1953 deltagere svarede hele 85 procent ’ja’.

Det er bl.a. den væsentlig nedsatte mobilitet, samt den usikkerhed det skaber, når bilister kører på sommerdæk i sne og sjap, der ligger bag støtten til krav om vinterdæk. Af samme årsag har flere lande omkring Danmark de senere år gjort vinterdæk lovpligtige.

FDM skeptisk ved lovkrav

FDM har gennem årene anbefalet, at man kører på vinterdæk, hvis man vil køre i vinterføre. Et budskab flere synes at have taget til sig. FDM spurgte på sin hjemmeside i september sidste år, om man ville skifte til vinterdæk i år. Dengang svarede hele 88 procent ’ja’. Alligevel er FDM skeptiske ved udsigten til et lovkrav til vinterdæk.

”Selvom vi er faste i kødet, når det gælder vores anbefalinger om vinterdæk, går vi ikke ubetinget ind for et lovkrav. Lader man eksempelvis bilen stå de dage, hvor der er vinterføre, ser vi ingen grund til, at man påbyder bilejerne at investere i et sæt vinterdæk. I stedet skal vi have fundet en fornuftig løsning,” siger politisk konsulent i FDM, Torben Lund Kudsk.

FDM peger i stedet på en løsning, som den man netop har indført i Tyskland, som en mulighed. Her er det nu et krav, at personbiler har det rigtige ’fodtøj’ på, i tilfælde af glatføre som følge af is, sne og sjap.

”Sådan en løsning synes vi er mere interessant, da den ikke tvinger folk til at bekoste et sæt vinterdæk, hvis de i stedet bare lader bilen stå de dage, føret kræver vinterdæk,” siger Torben Lund Kudsk.

Klar besked om vinterføre

Hvorvidt den ’tyske model’ også er løsningen for Danmark kræver dog, at det er entydigt klart for bilisterne, hvornår der er vinterføre. I Tyskland er det politiet, der afgør dette. Hvordan dette har fungeret i praksis, har FDM opfordret de danske myndigheder til at få indsigt i.

”Når vi i FDM ikke ubetinget peger på den tyske model, skyldes det hensynet til bilisternes retssikkerhed. Det skal være klart for den enkelte bilist, hvornår politiet vurderer, om der er vinterføre,” siger Torben Lund Kudsk.