Turbo på elbilladning

Elbiler i Danmark kan nu lades op med den japanske ”lad-os-drikke-te-mens-den-lader”-metode. Med en ny hurtiglader kan elbiler få op til 100 kms rækkevidde på 15 minutter.

En Citroën C-Zero lades fra Danmarks første hurtiglader.
Nyt om biler

Kablet er temmelig tykt, men det er ingen sag at koble en elbil til Danmarks første hurtiglader til København.

Klima- og enrgiminister Lykke Friis havde ved indvielsen hjælp af Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (tv) og direktør i Choosev, Henrik Isaksen.
Klima- og enrgiminister Lykke Friis havde ved indvielsen hjælp af Københavns teknik- og miljøborgmester Bo Asmus Kjeldgaard (tv) og direktør i Choosev, Henrik Isaksen.

Med den lader kan der på et kvarter hældes så meget energi på en elbil, at den kan køre 60-100 km afhængig af kørestil.

Indviet 12. april

Der skulle både en klima- og energiminister og en teknik- og miljøborgmester til 12. april at indvie hurtigladeren, der tilhører firmaet Chossev, og som er sat op ved parkeringsanlægget Landgreven i det centrale Købehavn.

Hurtigladeren kan overføre 50 kWh i timen. Da et litium-ion-batteri ikke kan hurtiglades fra helt tomt til helt fuldt, kan man f.eks. lade det fra 20 til 80 procent på 15 minutter. På den tid er der så overført ca. 12 kWh energi, og i en bil som Citroën C-Zero, som var første officielle kunde ved hurtigladeren, rækker det til omkring 50-100 km afhængig af kørestil.

Der bruges et særligt, kraftigt ladestik til at overføre de store strømmængder, og elkablet er noget tykkere end ellers. En bil som Citroën C-Zero har to ladestik, et almindeligt og dette til hurtigladning.
Der bruges et særligt, kraftigt ladestik til at overføre de store strømmængder, og elkablet er noget tykkere end ellers. En bil som Citroën C-Zero har to ladestik, et almindeligt og dette til hurtigladning.

Ud over C-Zero kan Mitsubishi Imiev, Peugeot Ion og Nissan Leaf bruge hurtigladeren.

Lad-os-drikke-te-mens-den-lader

Lademetoden, der foregår med en ekstern lader og med jævnstrøm ind i bilen, stammer fra Japan og kaldes CHAdeMO, der populært er en sammentrækning af ”O cha demo ikaga desuka” - ”lad-os-drikke-te-mens-den-lader”. Med andre ord: Bilen kan lades op på den tid, det tage at drikke en kop te.

Det er en charmende betegnelse, der er til at huske. Spørgsmålet er så, om man orker at drikke te tre-fire gange mellem København og Århus.

Ladestanderen i bybilledet er blot en tom skal med betjeningspanel. Selve laderen står i et separat lokale og er på størrelse med et amerikanerkøleskab. Produktionsmodellen bliver dog noget mindre, siger producenten ABB.
Ladestanderen i bybilledet er blot en tom skal med betjeningspanel. Selve laderen står i et separat lokale og er på størrelse med et amerikanerkøleskab. Produktionsmodellen bliver dog noget mindre, siger producenten ABB.

Choosev, der specialiser sig i at sørge for opladning af elbiler, ser hurtigladeren som et supplement, som skal gøre det muligt at komme hurtigt videre med sin elbil. Samlet er vurderingen, at fem-ti procent af opladningen (målt i strøm) vil ske på denne måde.

75 hurtigladere i Danmark

Choosev har som mål at opsætte 75 af disse hurtigladere og 5.000 almindelige ladestandere inden for tre-fire år.

Indtil videre er det gratis et lade fra hurtigladeren i København. På et kvarter kan de første elbilbrugere dermed få strøm for ca. 25 kr.

Det er ikke afgjort, hvad det i fremtiden kommer til at koste at hurtigladere, men informationschef i Choosev, Ann Marker, forventer, at der kan blive lagt en-to kroner oven i den almindelige kilowatt-pris, som er på ca. to kr.

Kan blive fem gange så hurtig

Hurtigladeren er en prototype, og producenten, ABB, kan derfor ikke sige, hvad den koster. Men den bliver dyr.

Prototypen kan levere 50 kW, men den kan senere udbygges med moduler, så der kan overføres 250 kWh i timen, hvis ellers bil og batteri er designet til det.