Det går den rigtige vej for de danske personbiler, hvis gennemsnitlige CO2-udledning faldt fra 139 g/km i 2009 til 131 g/km i 2010. Et fald på seks procent.
Set over en tiårig periode, er der tale om et fald på lidt over 25 procent fra 173 g/km. Det oplyser Trafikstyrelsen i forbindelse med udgivelsen af sin nye folder ’Hvor langt på literen 2011’.
Faldet skyldes til dels, at andelen af de mere energieffektive dieselbiler i de danske garager gennem årene er steget, men også at benzinmotorerne er blevet langt mere effektive med bl.a. en lavere CO2-udledning til følge. Derudover er andelen af de små biler, som kører langt på literen også steget de senere år.
”Der er al mulig grund til at glæde sig over, at personbilernes CO2-udledning fortsætter med at falde. Samtidig afspejler det også den udvikling, der er inden for bilteknologien, hvor flere biler for længst har brudt 20 km/l grænsen og nu øjner 30 km/l-mærket. Faktisk har få modeller allerede passeret den, og vi er ikke i tvivl om, at flere vil følge inden for få år,” siger politisk konsulent i FDM, Torben Lund Kudsk, der dog mener, bilernes CO2-udledning kunne reduceres endnu mere og endnu hurtigere.
Udviklingen kan gå hurtigere
”For FDM understreger Trafikstyrelsens tal endnu en gang behovet for dels en lempelse, dels en omlægning af den nuværende registreringsafgift som betyder, at mange ikke har råd til at købe en tidssvarende miljøvenlig og i øvrigt også mere sikker bil. Resultatet er, at vi har en af Europas ældste bilparker med en gennemsnitsalder på knap ti år pr. bil. Vi kunne komme endnu længere ved at ændre på afgiften, så man gjorde det mere attraktivt at købe en mere miljøvenlig bil,” siger Torben Lund Kudsk.
Ifølge Trafikstyrelsen betyder ændringerne i bilparken, at danske bilejere har sparet miljøet for 500.000 ton CO2 i forhold til, hvis man havde fortsat med at købe biler i samme energiklasse, som man gjorde i år 2000.
Der blev i 2010 indregistreret lidt over 153.000 nye personbiler i Danmark.