Vil du undgå at sidde i en grøftekant og vente på vejhjælp, skal du holde dig til de tyske bilmærker. Ifølge tyske ADACs årlige vejhjælpsstatistik klarer bilmærker som BMW, Mercedes, VW og Audi sig generelt godt og har betydelig færre fejl end gennemsnittet. Det viser den netop opgjorte statistik for 2010.
Toyota og Peugeot også i top
En række af danskernes andre foretrukne biler klarer sig imidlertid også godt. I mikroklassen ligger Toyota Aygo helt i top i alle sine årgange. Det samme gælder Peugeot, der klarer sig godt i flere bilklasser med både modellerne 107, 207 og 308. Også de to seneste årgange af Kia Ceed, der for nylig blev kåret til Årets Brugtbil 2011 i Danmark, ligger pænt i statistikken, mens modelårgangene 07 og 08 får bedømmelsen 'gennemsnitlig mange fejl'.
Tendens fortsætter
I mikroklassen finder vi en af årets bundskrabere, nemlig Chevrolet Matiz. Særligt 2008-modellen er udsat og har betydelig flere fejl end gennemsnittet. Tendensen er desværre en gentagelse fra sidste års statistik. Også Renault Kangoo fortsætter tendensen fra sidste år i bunden af lille mellemklasse biler. Der er dog forbedringer at spore i 2009- og 2010-modellerne.
Ford og Opel i bund
I mellemklassen er det bilmodeller som Ford Mondeo, Ford S-Max og Opel Vectra, der ligger i bund. Selv om der i de sidste års modeller er blevet rettet flere ting, har de lidt ældre modeller stadig en del problemer at slås med. I mellemklassen er det de tyske mærker som BMW, Mercedes og Audi, der dominerer med færrest fejl. Med oppe i det gode selskab er også Nissan Qashqai.
Elektronik er lig med flere problemer
Tallene i den såkaldte ”Pannenstatistik” er baseret 4,25 millioner udrykninger hos ADACs autohjælp i 2010 og gælder biler, der er op til seks år gamle. ADAC havde i 2010 8,1 pct. flere udrykninger end året før. En væsentlig årsag kan have været det dårlige vejr med en lang vinterperiode i både begyndelsen og slutningen af året.
ADACs autohjælp rykkede blandt andet ud til disse fejl:
- Bilens batteri og anden elektronik: 53,7 pct.
- Fejl på motorstyringen, m.m.: 23,4 pct.
Pannen-statistikken gælder biler, der er op til seks år gamle og er solgt i mere end 10.000 eksemplarer.
Forskel på bilmarkeder
Når man læser statistikken, skal man være opmærksom på, at tallene fra ADAC afspejler det tyske bilmarked, og der derfor ikke nødvendigvis kan drages direkte konklusioner i forhold til danske bilmodeller. Desuden er der bilmærker, der også har egen mobilitetstjeneste. Fejlene i ADACs statistik ligner dog dem, FDM test og bilsyn ser på testcentrene. Her viser tal fra 5.709 vedligeholdelsestest, at der igennemsnit blev fundet seks fejl pr. bil. Største fejlgruppe var bilernes elektriske anlæg herunder lygter (32 pct.), mens knap hver fjerde fejl (23 pct.) blev fundet på motoren. I alt 33.468 fejl blev der fundet på bilerne, som i gennemsnit var 11 år.
Se hele ADACs Pannenstatistik her
Find fejlen før autohjælp
Bilens elektronik er ofte kompliceret, og det er her, der oftest registreres fejl. På FDMs testcentre kan du få udført en såkaldt vedligeholdelsestest, hvor blandt andet motor, styretøj, bremser, kølesystem og undervogn gennemgås. Det kan især være en god ide, inden du kører på en længere køretur.