Værksteder presses til at lave dårlige reparationer

I et forsøg på at holde omkostningerne nede presser mange forsikringsselskaber værksteder til at gå på kompromis med skadesreparationer.

Værksteder presses til at lave dårlige reparationer
Bilist

En bil er blevet påkørt fra siden og har fået trykket en del af fronten. Skaderne skal nu udbedres, og bilen rettes op. En operation, som værkstedet takserer til én pris, mens forsikringsselskabet mener, at det både kan og skal gøres billigere og truer med at få reparationerne udført på et andet værksted, hvis ikke selskabet får sin vilje.

Sådan kunne et tænkt eksempel se ud, men mange værksteder oplever, at forsikringsselskaber i et forsøg på at holde udgifterne nede presser dem til at gå på kompromis med sikkerhed og garanti, når biler skal repareres efter en skade. 

”Skader skal naturligvis udbedres efter forskrifterne, så en bil til enhver tid er så sikker som mulig. Derfor er det heller ikke acceptabelt, hvis forsikringsselskaberne begynder at diktere, hvordan en skade på en bil skal udbedres for at holde deres udgifter nede. Som bilejer er det også afgørende, at man kan stole på sit værksted og forsikringsselskab og være sikker på, at ens bil er blevet repareret helt efter bogen,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning Jørgen Jørgensen.

Voksende problem

Problematikken med uenigheder mellem værksteder og forsikringsselskaber voksende. Det skyldes blandt andet, at biler i dag er langt mere avancerede end tidligere, hvilket er med til at komplicere og dermed fordyre reparationer. Det er her, diskussionerne mellem værksteder og forsikringsselskaber ofte opstår.

Uenighederne må imidlertid ikke gå ud over kvaliteten af reparationsarbejdet, advarer FDM.

”Der er de senere år lagt et stort arbejde i at gøre biler så sikre som muligt ved kollisioner. Men repareres de ikke efter producenternes anvisninger, tabes alt det på gulvet. Som forbruger kan det imidlertid være svært at afgøre, om en reparation er udført korrekt. Derfor anbefaler FDM, at man altid sørger for at få bilen hen på et værksted, man har tillid til, og i øvrigt står fast over for sit forsikringsselskab, hvis det er nødvendigt,” siger Jørgen Jørgensen.

Læs mere i Motors majnummer, som udkommer fredag den 29. april.