Mange slags ulykker skal granskes

Natulykker og ulykker med unge på knallert er blandt de emner, der overvejes som tema for dybdegående ulykkesundersøgelser. Børns sikkerhed i virkelige ulykker er ved at blive undersøgt.

Bilist

Hvorfor er det helt præcist, at trafikulykkerne sker?

Hidtil ukendte detaljer om træthed, opførsel, dårlige vaner, risikoblindhed, dårligt udformede kryds, mangel på sikkerhedsudstyr og meget mere er kommet frem i de nu syv tykke rapporter, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker, HVU, har udgivet i sine ti år.

Men fremover skal der kastes lys over endnu flere slags ulykker.

Ulykker med børn undersøges

Havarikommissionen har netop besluttet at dybdeanalysere ulykker med børn i biler. Her skal det ikke undersøges, hvorfor ulykkerne sker, men undersøgelsen skal give mere viden om sikkerhedsudstyr til børn.

Primært undersøges effekten af de forskellige typer sikkerhedsudstyr som f.eks. autostol, selepude og sikkerhedsudstyr til babylifte. HVU vil både se på ulykker, hvor børnene kom til skade, og hvor de ikke gjorde.

NU: spot på meget høj fart og ældre

Desuden er HVU i gang med dybdeanalyser af ”Grove fartovertrædelser” og af ”Ulykker med ældre”.

Men nu lægger Havarikommissionen op til debat om yderligere emner, der inden længe kan granskes. Efter sin tiårs jubilæumskonference i april har HVU disse seks forsalg til nye emner:

Seks nye forslag - to skal vælges

• Natulykker – ulykker, der sker i tidsrummet 23 til 6. Træthed, mørke og risikokørsel så som fest i bilen, høj fart, påvirkethed og kriminalitet.
• Ulykker i lyskryds.
• Ulykker med unge på knallert.
• Ulykker med fodgængere. Vil bl.a. kunne give mere viden om betydning af bløde fronter på bilerne, og om sammenhængen mellem hastighed og chancen for at overleve.
• Ulykker med erhvervsmæssig personbefordring – ulykker som har potentiale til at blive rigtig alvorlige med mange personskader.
• Flerpartsulykker med unge bilister i byer – ulykker med unge bilister er fortsat et stort problem.