Ukendt kineser redder Saab

Saab ser ud til at blive reddet, efter at kinesiske Hawtai Motor vil investere 900 mio. kr. i Saabs moderselskab og indgå som partner på det kinesiske marked.

Hawtai Motor bygger bl.a. denne Hyundai på licens og sælger den under eget navn.
Nyt om biler

Først Volvo. Nu Saab. Begge svenske personbilsmærker er nu på kinesiske hænder, efter at den lille og helt ukendte bilproducent Hawtai Motor har lovet at gå ind i Saab Automobile.

Hawtai og Saab skal nu til at arbejde sammen i Kina, og Hawtai kommer til at eje 30 pct. af Saab, hvis aftalen falder endeligt på plads.
Hawtai og Saab skal nu til at arbejde sammen i Kina, og Hawtai kommer til at eje 30 pct. af Saab, hvis aftalen falder endeligt på plads.
Mens Volvo Cars er helt ejet af Geely-gruppen, så bliver Saab kun 30 procent kinesisk ejet, hvis en aftale fra 3. maj bliver endelig gennemført.

900 mio. kr. fra Kina

Saabs moderselskab Spyker Cars har forleden fået en aftale med den russiske rigmand Vladimir Antonov om at investere 220 mio. kr., og nu vil kineserne altså bidrage med 900 mio. kr.

Aftalen og pengene falder på et tørt sted, for samlebåndet hos Saab i Trollhättan har stået stille i næsten en hel måned. Det betyder, at firmaet er ved at forbløde, når der ikke kan sælges biler, mens der stadig er store faste udgifter.

Skal bygge og sælge Saab i Kina

Hawtai Motor Group skal også indgå i et joint venture med Saab i Kina. Det fælles selskab skal både tage sig af produktion, teknologi og salg/distribution. Hawtai skal altså både bygge biler for Saab i Kina og sælge bilerne gennem sit forhandlernet.

- Vi forventer, at Saabs unikke mærkeværdier baseret på sin flyhistorie, skandinaviske oprindelse og iværksætterånd vil gøre sig godt på det kinesiske marked, siger Spyker- og Saab-chef Victor Muller.

Ti år gammelt firma

Hvis man aldrig har hørt om Hawtai, er man lovlig undskyldt. Bilfirmaet er kun ti år gammelt og har indtil nu ført en stille tilværelse med at fremstille Hyundai-offroadere på licens og sælge dem under sit eget navn.

Sidste år lancerede mærket en sedan og på årets Shanghai-udstilling yderligere en. De hedder tilsyneladende B11 og B21.

Vil være verdens-ledende

Hawtai solgte ifølge J. D. Power kun 81.439 biler i 2010. Firmaet har to fabrikker; en i det nordøstlige Kina og en i Det Indre Mongoliet. Hovedkvarteret og udviklingsafdelingen ligger ved Beijing.

Det unge mærke er desuden en stor producent af dieselmotorer, noget der er en sjældenhed i Kina.

Hawtai siger, det vil være ”et af verdens førende bilfirmaer” i 2015.