Mikrobil er det store hit

Chevrolet Spark har i usædvanlig grad distanceret sig fra alle andre biler og er suverænt Danmarks mest solgte bil. Men det er også den eneste Chevrolet, der sælger rigtig godt.

Chevrolet Spark er blevet solgt i ca. 2.500 eksemplarer i 2011 mod 1.500 for nr. to, Toyota Aygo.
Nyt om biler

Lav pris er afgørende. Formentlig kombineret med et meget markant design har en frapris på 89.580 kr. sendt Chevrolets lille Spark helt til tops på den danske hitliste.

I årets første fire måneder blev der indregistreret 2.500 Spark-modeller i Danmark. Det giver en helt usædvanlig stor føring over nr. to, som er Danmarks mest solgte bil 2010, Toyota Aygo. 1.600 Aygo’er blev det til i samme periode. Nr. tre er den lidt større Suzuki Swift som ligger på knap 1.400.

Alle tal er foreløbige tal fra De Danske Bilimportører. De endelige tal for januar-april vil vise lidt højere tal.

Sikkerhedsudstyr er nu standard

Spark, der bygges i Sydkorea, blev lanceret i Danmark for et år siden. I en længere periode manglede det vigtige sikkerhedsudstyr ESC, men det er nu standard sammen med bl.a. seks airbags. Det er klart bedre end dens nærmeste konkurrent, Toyota Aygo, der stadig ikke har antiudskridningssystemet ESC som standard.

Ud over det positive i at sikkerhedsudstyr er standard, er den billigste Spark en yderst skrabet bil, der ikke en gang har servostyring. En Spark med servostyring og bl.a. radio koster 96.675 kr.

Spark står for 71 pct. af Chevrolet-salget

Mens Spark går som varmt brød, er Chevrolets bemærkelsesværdige fremgang meget enstrenget. Spark står for 71 procent af Chevrolet-salget i første kvartal.

Minibilen Aveo ligger kun nr. 32 og er nr. 11 i sin klasse, mens kompaktmodellen Cruze er nr. 42 og nr. 10 i sin klasse.

Den store multibil Orlando har Chevrolet nærmest helt glemt at fortælle, at man har lanceret.