Det er nu afgjort: Danske bilkøbere får inden længe et nyt bilmærke at vælge imellem. Renault i Danmark har besluttet, at importere det rumænske lavprismærke, som er 100 procent ejet af Renault.
Detaljer om modelprogram, priser og forhandlernet offentliggøres inden længe. Men det bliver fra nogle af Renaults eksisterende forhandlere, man kan købe lavprismærket.
Samme pris som andre biler et nummer mindre
Idéen er, at en Dacia skal koste det samme som en model én klasse mindre fra andre bilmærker. En model, der med sikkerhed kommer, er den store multibil Lodgy, der med fem sæder kan komme ned i nærheden af 130.000 kr. En syvsædes vil kun være lidt dyrere.
En Sandero, som er en femdørs på størrelse med en Renault Clio, vil med dieselmotor komme ned omkring 110.000 kr.
Tre års garanti, dårlig sikkerhed
- Dacia skal være så billige, at de så at sige sælger sig selv, siger pressechef hos Renault Danmark, Søren Hyltoft.
Ud over den lave pris vil salgsargumenter være god plads og tre års garanti.
Dacia Lodgy slap ikke særlig kønt fra en Euro NCAP-kollisionstest sidst i 2012. Kun tre stjerner blev det til, men det havde Renault angiveligt også forventet.
Forventningen er, at en Dacia ikke reelt skal konkurrere med andre nye biler, men vil være alternativet til en brugt.
Dacia genfødt i 2004
Dacia blev genfødt i 2004 med Logan-modellen, efter at Renault havde overtaget fabrikken. Siden er det gået forrygende med salget af billigbilerne, der både passer til Østeuropa, Afrika, nogle asiatiske lande som Indien - og et finanskrisehærget Vesteuropa.
Dacia-biler baserer sig på ældre eller forsimplet Renault-teknologi og er stort set alle bygget over en gammel platform kaldet M0, der for længst er afskrevet.
Dacia er for tiden Renaults redning: Mens det går skidt med at sælge Renault-mærket i Europa og tjene penge på det, stiger Dacia-salget hele tiden. I 2012 blev det til over 250.000 i EU. Og selv om en forhandler tjener mindre på en Dacia end en Renault er brancheeksperter sikre på, at Dacia er blevet en guldgrube for Renault-koncernen.