Nødbremser, der holder øje med trafikken forude og selv kan bremse bilen, er rigtig godt for trafiksikkerheden.
Det har svenske analyser af virkelige trafikulykker allerede slået fast. Men antikollisions-systemerne fra de forskellige bilproducenter er ikke lige gode, viser en ny test fra FDMs tyske søsterklub, ADAC.Volvo en klar vinder
ADAC har testet seks bilmærker, og nødbremsesystemet i Volvo V60 er en klar vinder. Nødbremsen i Volvo får den sjældne karakter ”meget god”. Særligt stillestående biler forude er Volvo god til at opdage og bremse for.I bytrafik vil Volvoen derfor meget ofte helt kunne forhindre en påkørsel af en anden bil.
God advarsel på forruden
Også den advarsel, der kommer foruden for den automatiske opbremsning, får topkarakter. Ud over en hyletone kommer der en LED-advarsel på forruden.
Volvos nødbremse kan også reagere på bløde trafikanter, men det er ikke indgået i ADACc test.
Generelt for alle disse systemer er, at føreren først får en advarsel, så han eller hun selv kan nå at bremse eller styre. Først i sidste øjeblik hamrer bilen bremsen i.
Mercedes og Audi også gode
Også Mercedes-Benz CLS og Audi A7 er i stand til at reducere farten før et sammenstød betragteligt, og Mercedes’ system kan både bremse for en kørende bil (i samme retning) og en holdende bil. Audien klarer kun den holdende.VWs system (i en Passat) klarer ikke lige så stor nedbremsning, men op til 30 km/t kan systemet dog forhindre påkørsel.
Bundplacering til BMW og Infiniti
BMWs og Infinitis systemer får laveste karakter, da disse to ikke bremser bilen nær så meget som de øvrige.
Den nye sikkerhedsteknologi, som bl.a. kræver en radar, er stadig dyr, men i Danmark er den særdeles kostbar på grund af de 180 procent registreringsafgift. Volvos nødbremsesystem koster 45.000 kr. i Danmark.