120 gram CO2 pr. km skal Renaults biler i fremtiden holde sig under, hvis de vil gøre sig berettiget til mærkets ”grønne” etiket, Eco2.
Det er en markant stramning i forhold til i dag, hvor bilerne skulle holde sig under 140 gram.
120 gram svarer til ca. 20 km pr. liter benzin og 22,3 km pr. liter diesel.
Mere genbrugsplast
Samtidig strammer Renault et andet krav, nemlig mængden af genanvendelig plast i bilerne fra fem til syv procent.
Nu som før skal bilerne være bygget på en fabrik, der lever op til en bestemt industristandard for miljøvenlig bilproduktion, kaldet ISO 14001.
Da Renault lancerede sin Eco2-betegnelse for fire år siden, var associationen til eco, altså økologi, stærkt misvisende. Renault stillede nemlig intet krav til sig selv om, at dieseludgaverne skulle have partikelfilter. Og Eco2-bilerne var overvejende dieselmodeller.
Det er et område, hvor Renault har været langt efter konkurrenterne. Kravet indgår stadig ikke, men det er nu uden betydning, da nye, dieseldrevne personbiler skal have filter for at blive indregistreret i EU.
Fra 135 til 100 gram CO2
Renaults nye biler udleder i dag 135 gram CO2 i gennemsnit. Målet er at sænke det til 120 gram i 2013 og yderligere til 100 gram i 2016.
I tallet indgår en pæn portion elbiler, som pr. politisk definition udleder 0 gram CO2. Frem til 2013 kan elbiler EU-regneteknisk endda have et negativt CO2-tal, idet hver solgt elbil kan kompensere for op til tre biler med forbrændingsmotor.
Renault henviser til en britisk undersøgelse, der siger, at Renault er førende i Europa, når det gælder lavt CO2-udslip. Andre rapporter peger på, at æren tilfalder Fiat.