Foto: Sund & Bælt
En Brobizz er en fiks måde at betale på i farten, f.eks. ved Storebælt og Øresund. Men den nemme, trådløse betalingsmetode kan blive til en halvhård opbremsning, når bommen ved Storebæltsbroen ikke går op som forventet.
Det sker for omkring 80 bilister hver eneste dag - næsten 30.000 årligt. Ud af Storebælts 602.753 Brobizz’er er det hele 15 procent, der er inaktive.
I otte ud af ti tilfælde skyldes det ifølge Storebælt, at kontooplysningerne er forkerte.
Antallet af inaktive Brobizz stiger
"Vi oplever en stigning i antallet af inaktive Brobizz, fordi folk glemmer at ændre oplysninger om deres betalingskort," forklarer Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget ved Storebælt.
Det skyldes bl.a., at mange under finanskrisen har skiftet bank.
Der er ingen indbygget kredit i en Brobizz. Når man passerer betalingsanlægget, bliver det øjeblikkelig tjekket, om der er en gyldig konto, som pengene kan trækkes fra.
Reelt tjekkes nummeret på det betalingskort - f.eks. Dankort eller Mastercard - der er tilknyttet Brobizzen. Når så man får nyt betalingskort med nyt kortnummer, virker Brobizzen ikke længere, heller ikke selv om det er hos samme bank.
For at undgå afvisning hos Storebælt, skal Brobizz-bilister derfor huske at ændre kortoplysninger hos Storebælt.