Saab genstarter mens kinesere ser på

Efter næsten to måneders produktionsstop begyndte Saab 27. maj igen at bygge biler. Det sker ved hjælp af forudbetaling fra den nye partner fra Kina, der kom på besøg samme dag, som samlebåndet gik i gang.

En sølvfarvet 9-3 Griffin Aero XWD og en orange Saab 9-3 Convertible Independence Edition forlader som de første samlebåndet.
Nyt om biler

Klokken 10 fredag formiddag (27. maj) genoptog Saab sin produktion af modellerne 9-3 og 9-5 på fabrikken i Trollhättan i Sverige.

Det skete efter et næsten to måneder langt produktionsstop som følge af dårlig økonomi og deraf manglende leverance af komponeneter til bilfabrikken. Timingen er meget vigtig, for de mulige redningsmænd fra kinesiske Pangda er på besøg netop fredag.

Vejen til produktionsstarten har været brolagt med den ene krise efter den anden, idet moderselskabet bag Saab, Spyker Cars i Holland, har søgt økonomisk hjælp via den europæiske investeringsbank gennem samarbejde med en russisk investor og gennem samarbejde med først det ene og så det andet kinesiske firma.

Redningsmanden hedder Pangda

I sidste ende er det øjensynligt samarbejdet med kinesiske Pangda – en kinesisk bilforhandlerkæde – der har gjort det muligt at trykke på startknappen.

Selv om Pangda stadig mangler en stribe af afgørende myndighedsgodkendelser i Kina, har firmaet betalt 30 mio. euro (ca. 225 mio. kr.) forud for Saab-modeller til levering til Kina. Det er disse kontanter, der gør det muligt for Saab at betale underleverandørerne, så produktionen kan komme i gang. 

Næsten fuldt blus med det samme

Ifølge Saab-chef Victor Muller vil der den første dag blvie bygget 100 biler, men allerede onsdag i næste uge ventes man at øge takten til fuld kapacitet, hvilket svarer til ca. 220 biler om dagen.

Saab hævder at have så mange ordrer i bogen, at man i begyndelsen må tage lørdagene til hjælp for at øge produktionen, ligesom fabriksferien her til sommer allerede er afkortet.

Produktion i Mexico

Mens fabrikken i Sverige lå stille begyndte produktionen af den lille firehjulstrækker, 9-4X i Mexico. Den kommer til Danmark senere på året.
Mens fabrikken i Sverige lå stille begyndte produktionen af den lille firehjulstrækker, 9-4X i Mexico. Den kommer til Danmark senere på året.
Sideløbende med produktionen i Trollhättan har Saab også startet produktionen af den lille firehjulstrækker 9-4X, som produceres på GMs fabrik i Mexico.

I Danmark venter man inden længe at kunne præsentere en faceliftet udgave af 9-3, den stadigt nye 9-5, som nu også kommer som stationcar, samt senere på året 9-4X.