Her er Renaults kæmpebatteri

For første gang kan offentligheden nu se den 280 kg tunge energikilde, der skal drive Renaults elbil Fluence Z.E.

Her er Renaults udskiftelige batteri. Hele pakken vejer 280 kg.
Nyt om biler

Den store sorte klump her har indtil nu været en velbevogtet hemmelighed. Det er den ikke længere, efter at Motor har fået lov at besøge et af Renaults udviklingscentre uden for Paris.

Her sidder batteriet i en Fluence Z.E., der lige er udsat for en bagendepåkørsel med 50 km/t.
Her sidder batteriet i en Fluence Z.E., der lige er udsat for en bagendepåkørsel med 50 km/t.
Den sorte kasse med ”sølvfoden” er det kæmpebatteri, som fra oktober skal drive Renaults meget omtalte elbil Fluence Z.E.

Nu er vægten officiel: 280 kg

Litium-ion-batteriet vejer inklusive sin indpakning 280 kg og indeholder 24 kilowatttimer energi. Det rækker til 80-200 kms kørsel afhængig af forholdene.

Batteriet har en speciel facon, idet det er opretstående som på billedet. Det skyldes, at batteriet står på højkant i bagagerummet, og det særlige design skyldes, at batteriet skal kunne skiftes af en robot på et øjeblik.

Overlever kollisionstest

Så meget fylder 70.000 kr. batteri. Den orange plastdims foroven er nødafbryderen, der kan udløses af redningsmandskab. Afbryderen sidder normalt under batteriet. "Hankene" i bundpladens hjørner er de fire låsebolte, som robotten løsner, når batteriet skal udskiftes.
Så meget fylder 70.000 kr. batteri. Den orange plastdims foroven er nødafbryderen, der kan udløses af redningsmandskab. Afbryderen sidder normalt under batteriet. "Hankene" i bundpladens hjørner er de fire låsebolte, som robotten løsner, når batteriet skal udskiftes.
Batteriet her har siddet i en Fluence Z.E., som har gennemgået en frontal kollisionstest hos Renault. Trods den hårde medfart, der smadrede bilen, er batteriet intakt.

- Vi har endnu ikke oplevet, at et batteri er blevet ødelagt efter en frontal- eller sidetest, siger en ledende sikkerhedsekspert hos Renault, Fabien Duboc, til Motor.

Skal testes efter ulykke

Selv om metalindpakningen er intakt, er det i hvert tilfælde nødvendigt at køre en test på indmaden for at se, om selve cellerne og elektronikken er i orden.

At det kostbare batteri har høje overlevelseschancer efter en ulykke har dog ikke direkte betydning for Fluence-ejeren. Batteriet vil altid være leaset. I Danmark og Israel ejes batteriet af Better Place, og i øvrige lande, heriblandt Frankrig, ejes det af Renault.

Prisen for et batteri er ukendt. Det anslås, at et så stort batteri som Fluences har en værdi på omkring 70.000-80.000 kr.