Den store sorte klump her har indtil nu været en velbevogtet hemmelighed. Det er den ikke længere, efter at Motor har fået lov at besøge et af Renaults udviklingscentre uden for Paris.

Nu er vægten officiel: 280 kg
Litium-ion-batteriet vejer inklusive sin indpakning 280 kg og indeholder 24 kilowatttimer energi. Det rækker til 80-200 kms kørsel afhængig af forholdene.
Batteriet har en speciel facon, idet det er opretstående som på billedet. Det skyldes, at batteriet står på højkant i bagagerummet, og det særlige design skyldes, at batteriet skal kunne skiftes af en robot på et øjeblik.
Overlever kollisionstest

- Vi har endnu ikke oplevet, at et batteri er blevet ødelagt efter en frontal- eller sidetest, siger en ledende sikkerhedsekspert hos Renault, Fabien Duboc, til Motor.
Skal testes efter ulykke
Selv om metalindpakningen er intakt, er det i hvert tilfælde nødvendigt at køre en test på indmaden for at se, om selve cellerne og elektronikken er i orden.
At det kostbare batteri har høje overlevelseschancer efter en ulykke har dog ikke direkte betydning for Fluence-ejeren. Batteriet vil altid være leaset. I Danmark og Israel ejes batteriet af Better Place, og i øvrige lande, heriblandt Frankrig, ejes det af Renault.
Prisen for et batteri er ukendt. Det anslås, at et så stort batteri som Fluences har en værdi på omkring 70.000-80.000 kr.