BMW troner med sin 1-, 3- og 5-serie på sejrsskamlens tre øverste pladser over, hvilke bilmodeller de danske bilejere er mest tilfredse med. Det afslører ranglisten over bilejernes egen tilfredshed med deres biler vurderet på den enkelte model.
27.000 danske bilejere deltog tidligere på årets i FDMs AutoIndex-undersøgelse, hvor de skulle vurdere deres egen bilmodel ud fra 16 forskellige parametre som holdbarhed, gensalgsværdi, miljøvenlighed og anerkendelse hos andre m.m. Bilerne i undersøgelsen er alle fra 2008 eller nyere og er altså op til fire år gamle.
Scorer højt på støjniveau og god gensalgsværdi
At bilejerne har et godt øje til BMW er velkendt. I AutoIndex 2012-undersøgelsen toppede BMW listen som det bilmærke, bilejerne er mest tilfredse med. At førertrøjen også sidder på sydtyskerne, når det gælder de enkelte bilmodeller, er derfor ikke den store overraskelse. Det er blandt andet bilejernes vurderinger af bilens støjniveau, anerkendelse hos andre, miljøvenlighed og en god gensalgsværdi, der sikrer BMW kåringen, mens ejernes vurdering af pris og driftsomkostninger trækker ned.
”Der er selvfølgelig en vis sammenhæng mellem tilfredshed og bilernes pris, men vi har tidligere set, at en dyr bil ikke nødvendigvis opnår en høj placering i FDMs AutoIndex. Det er derfor tydeligt, at BMW på overbevisende vis formår at fastholde den unikke fornemmelse, det er at sætte sig bag rattet i en ny, dyr bil – også efter at bilen har fået flere år og mange kilometer på tælleren,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
Følelser spiller meget ind
Udover de tre BMW-serier indtages de øverste pladser på listen af dyrere og større bilmodeller fra Volvo, Audi, Toyota og Mercedes, mens koreanske Hyundais lille Getz indtager sidstepladsen. Det er blandt andet anerkendelsen hos andre og en lav grad af sikkerhedsudstyr og for højt brændstofforbrug, der trækker ned.
At biler i høj grad også er et spørgsmål om følelser fremgår også af ranglisten. Således vurderes de såkaldte trillinger, Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107, vidt forskelligt, selvom der langt hen ad vejen er tale om den samme bil. Eksempelvis vurderes gensalgsværdien højere for Toyota Aygo end de to andre.
”FDMs AutoIndex måler ikke bare på bilernes tekniske kvalitet. Også elementer som garanti, økonomi og ejernes forventninger regnes ind i det samlede resultat, og det er derfor, vi kan se, at tre tekniske ens biler falder forskelligt ud. For bilejerne er FDMs AutoIndex derfor god at have ved hånden, hvis man står og skal købe bil, og for importørerne er det en god inspiration til at gøre alting en smule bedre over for kunden,” siger Søren W. Rasmussen.
I Motor nummer 10, der udkommer fredag d. 28. september, kan du læse hele listen og se, hvor din egen bil placerer sig blandt konkurrenterne. I mellemtiden kan du se Top 10 og Bund 10 blandt de 87 biler på listen her:
Placering | Model | Indekspoint |
---|---|---|
1 | BMW 5-serie | 882 |
2 | BMW 3-serie | 882 |
3 | BMW 1-serie | 879 |
4 | Volvo S60 | 870 |
5 | Volvo S/V/C70 | 868 |
6 | Audi A4 | 867 |
7 | Toyota Avensis | 862 |
8 | VW Golf/Golf Plus | 860 |
9 | Mercedes-Benz C-klasse | 860 |
10 | Mercedes-Benz E-klasse | 859 |
... | ... | ... |
78 | Peugeot 206 | 766 |
79 | Mitsubishi Colt | 765 |
80 | Citroën Berlingo | 763 |
81 | Hyundai i10 | 763 |
82 | Citroën C4 Picasso | 761 |
83 | Fiat Grande Punto/Punto Evo | 756 |
84 | Chevrolet Aveo | 755 |
85 | Suzuki Liana | 755 |
86 | Mazda 5-serie | 752 |
87 | Hyundai Getz | 729 |