Smart slår sig på cykler

Daimlers bybil-mærke Smart begynder næste år at sælge eldrevne cykler. Måske kommer der også en eldreven scooter.

Smarts eldrevne Fortwo får næste år selskab af en elektrisk cykel og måske senere af en scooter.
Nyt om biler

Smarts lille Fortwo er smart til bytrafik. Og temaet smart mobilitet i storbyer udvides til næste år med en elektrisk cykel.

Smarts Ebike kommer næste år. Elmotoren på 0,3 hk sidder i navet bagtil.
Smarts Ebike kommer næste år. Elmotoren på 0,3 hk sidder i navet bagtil.
Det har Smart fortalt sine forhandlere, skriver branchebladet Automobilwoche. En afgørelse om den elektriske scooter, som i efteråret blev vist sammen med elcyklen på Paris-udstillingen, er der ikke endnu.

Hybrid: el- og rugbrødsmotor

Både cykel og scooter blev vist som koncepter, så tekniske specifikationer er det endnu småt med. Cyklen vides dog at veje ca. 22 kg. Elmotoren assisterer op til 25 km/t, så kørekort er ikke nødvendigt. Vil man køre hurtigere, skal der trampes hårdt i pedalerne.

Smart forestiller sig, at en smartphone skal gøre det ud for instrumenthus med navigator og oplysning om rækkevidde, energiforbrug mm.
Smart forestiller sig, at en smartphone skal gøre det ud for instrumenthus med navigator og oplysning om rækkevidde, energiforbrug mm.
Da det er en cykel og ikke en scooter endsige en bil er specifikationerne ret spinkle: Motoren yder 250 W (en kvart kW eller ca. en tredjedel hestekræft), og batteriet indeholder 0,35 kWh energi. Det giver en rækkevidde på 30-90 km afhængig af, hvor meget hjælp cyklisten ønsker fra elmotoren.

Flere bilmærker har

Flere andre bilmærker sælger cykler og scootere, og f.eks. har Peugeot både benzindrevne scootere og eldrevne cykler foruden almindelige cykler med rugbrødsmotor.

Smart eksperimenterer også med en bilversion af fænomenet bycykler. Senest i Amsterdam, hvor ”Car2go” går i gang senere i år med en flåde af 300 eldrevne Smart Fortwo.