Københavner-tunnel giver prop i fire år

Arbejdet med Nordhavnstunnelen i København er nu for alvor gået i gang, og det betyder spærrede veje og forstoppelse i fire år i det nordlige København og i Gentofte.

Der skal arbejdes her ved Svanemøllen Station de næste fire år. Flere veje lukkes helt imens.
Nyt om biler

Om fire år kan bilisterne i hovedstaden indtage en fin ny, firesporet tunnel mellem Helsingørmotorvejen og Nordhavn. Men i anlægsperioden bliver forholdene værre, og det har trafikanterne opdaget på den hårde måde fra dag ét.

Anlægget af den nye Nordhavnsvej er blevet synligt i gadebilledet i København. Skiltet fortæller, at der er ledningsomlægning til oktober 2011. Men det snyder. Vejarbejdet og afspærringen fortsætter yderligere fire år, mens der anlægges en tunnel under vejen.
Anlægget af den nye Nordhavnsvej er blevet synligt i gadebilledet i København. Skiltet fortæller, at der er ledningsomlægning til oktober 2011. Men det snyder. Vejarbejdet og afspærringen fortsætter yderligere fire år, mens der anlægges en tunnel under vejen.
Sidst i maj gik anlægsarbejdet for alvor i gang, og det betyder at flere større, eksisterende veje i området omkring Svanemøllen Station er blevet lukket eller indsnævret.

Store propper fra begyndelsen

Resultatet kom øjeblikkeligt, som det ofte er tilfældet, når vejarbejder går i gang eller når trafikforholdene i øvrigt ændres: Der opstod lange køer omkring Østerbro i København og Hellerup i Gentofte Kommune.

Det lokale trafikkaos blev forstærket af, at Københavns Kommune har flere andre vejarbejder i gang i området.

- Vi er opmærksomme på de store kødannelser, der har været de seneste dage. Det har desværre været nødvendigt at arbejde på flere vitale adgangsveje samtidigt. Vi er i gang med at justere på lyssignaler og kørselsruter, og vi håber, at det får trafikken til at glide bedre, siger centerchef i Københavns Center for Trafik, Niels Tørsløv.

Vejarbejde på Helsingørmotorvejen samtidig

Særlig slemt har det været, at der samtidig har været vejarbejde på en anden vigtig indfaldsvej, enden af Helsingørmotorvejen ved Lyngbyvej/Hans Knudsens Plads. Arbejdet her bliver intensiveret, så der også bliver arbejdet om natten. Det vejarbejde vil være færdigt i begyndelsen af juni.

Andre tiltag vil være, at åbne for lastbiltrafik på lokalvejene Strandøre/Strandpromenaden i sydgående retning, lyssignalerne justeres, og politiet vil dirigere trafikken, når det skønner, at der er behov for det.

En del af Ring 2 og Havnetunnel

Nordhavnstunnelen bliver en del af Ring 2 og får en samlet længde på 1,6 km. Heraf vil de godt 600 meter gå i gravet tunnel. Projektet er kompliceret, da vejen går under tre jernbanelinjer og et stort vejkryds og skal anlægges i tæt bebygget område.

Vejen ventes i første omgang at blive benyttet af 15.000 biler i døgnet. Senere vil trafikken stige, når og hvis vejen forlænges helt ud til Nordhavnen og videre på langs af København som den såkaldte Havnetunnel eller "østlig omfartsvej".

Første fase af projektet, der er færdigt i 2015, koster ca. to mia. kr.