Audi A5 friskes op

2012-udgaven af Audi A5 får et mindre facelift med skarpere front, stærkere motorer og mere teknik.

A5-modellernes fremtoning er ændret. Singleframe-grillen har nu skråtstillede øvre hjørner. Den nye stødfanger omfatter markante
Nyt om biler

Kun få måneder efter introduktionen af den nye Audi A6 er fabrikken klar med en mindre opgradering af lillebroderen A5. De nye former omfatter alle karrosserivarianterne Coupé, Cabriolet, Sportback samt sportsudgaven S5.

Udvendigt er det nye forlygter i samme stil som hos Audi A6 samt grillen mellem forlygterne, der er de mest synlige ændringer. Forlygterne fås med xenonlys i kombination med de let genkendelige LED-kørelyslygter.

Trykladede motorer

Indvendigt omfatter ændringerne et nyt rat, en ny gearvælger samt mulighed for endnu mere udstyr.
Indvendigt omfatter ændringerne et nyt rat, en ny gearvælger samt mulighed for endnu mere udstyr.
På motorsiden er der arbejdet med at reducere forbruget, der i gennemsnit er faldet 11 procent. Det nye motorprogram består udelukkende af trykladede motorer med direkte indsprøjtning. Det gælder både for de fire TDI-motorer og for de tre TFSI-benzinmotorer. Start-stop-systemet er standard til alle varianter.

Mest økonomisk er 1.8 TFSI-motoren, som er blevet fornyet helt fra bunden. I A5 Coupé kører denne 4-cylindrede motor med 170 hk op til 17,5 km/l, hvilket er 21 procent bedre end hidtil. Den mest ølonomiske dieselmotor er 2.0 TDI i udgaven med manuel gearkasse og en ydelse på 177 hk. Den kører i A5 Coupé op til 21,3 km/l.
 

Kraftoverføring

Det er alle udgaver af Audi A5 der har fået implementeret de nye linjer, som delvist er arvet fra A6.
Det er alle udgaver af Audi A5 der har fået implementeret de nye linjer, som delvist er arvet fra A6.
Audi A5 fås som hidtil i versioner med forhjulstræk eller firehjulstræk, Quattro. De forhjulstrukne versioner kan leveres med enten en 6-trins manuel gearkasse eller den trinløse multitronic. Quattro-varianterne fås med enten en manuel gearkasse eller dobbeltkoblingsgearkassen, S tronic med syv gear.

En nyhed i A5-modelrækken er den elektromekaniske servostyring – en elektromotor genererer den servohjælp, der passer til hastigheden. Den elektromekaniske servostyring er direkte forbundet med tandstangen. Under opbremsninger på et underlag med uens friktion hjælper servostyringen føreren med at holde bilen på ret kurs. Den nye servostyring reducerer brændstofforbruget pr. 100 km med op til 0,3 l, fordi der ikke bruges energi under ligeudkørsel.

Audi A5 bliver introduceret på det danske marked sidst på året. Prisen er endnu ukendt.