Elefanter og sneglehus på hjul

Der bør skabes bedst mulig mobilitet for alle motorvejenes trafikanter. Derfor mener FDM, at planerne om en udbredelse af overhalingsforbud for lastbiler skal følges af en Tempo 100-ordning for campingvogne.

FDM Mener

Er man kørende på den jyske motorvej mellem Vejle og Skanderborg, har man måske bemærket, at der er markant færre lastbiler i overhalingssporet. Det skyldes et forsøg med et forbud mod, at lastbiler overhaler, medmindre de kører mindst 20 km/t hurtigere end den, de overhaler. Langt de fleste lastbilchauffører overholder reglen, og derfor er problemerne med de stærkt irriterende såkaldte elefantvæddeløb blevet kraftigt reduceret i det østjyske. Forsøget strækker sig over et helt år og dækker hele den 60 km lange strækning.

Her midtvejs i forsøget har Transportministeren på baggrund af de foreløbige resultater lagt op til, at der skal ses på muligheden for at lave et landsdækkende, permanent forbud mod, at lastbiler overhalinger på udvalgte strækninger og tidspunkter. Det er et forslag FDM bakker op om, selvom vi gerne ser, at alle erfaringerne fra forsøget tages med, før en endelig beslutning tages.

FDM er grundlæggende af den opfattelse, at der skal være plads til alle på vejene – også lastbilerne. Derfor handler det om at finde en balance, hvor der skabes mest mulig mobilitet for alle motorvejenes trafikanter. Det er derfor vigtigt at finde de rette strækninger og tidspunkter, hvor et forbud reelt vil gøre en forskel.

Som supplement til lovgivning er det vigtigt at se på trafikkulturen. FDM er derfor glad for, at lastbilbranchen selv har taget initiativ til en kampagne målrettet lastbilchaufførerne, hvor budskabet er, at man skal tage hensyn og gerne afslutte overhalingen hurtigt – helst på 45 sekunder.

Campingvogne skal ikke være de nye elefanter

Der opstår imidlertid et nyt problem i forbindelse med overhalingsforbuddene for lastbiler. Reelt er der rigtigt mange lastbiler, der kører godt 90 km/t, og for dem, vil biler med campingvogn, der overholder fartgrænsen, blive genstand for stor irritation, og de vil føle sig endnu mere presset, end mange allerede i dag giver udtryk for.

Derfor mener FDM, at planerne om en udbredelse af overhalingsforbud for lastbiler skal følges af en Tempo 100-ordning i Danmark efter tysk forbillede. Det vil give de campingvogne, der sikkerhedsmæssigt er indrettet til det, mulighed for lovligt at falde ind i trafikken sammen med lastbilerne uden at genere hinanden. For at campingvognene så ikke skal blive de nye elefanter i trafikken kunne overhalingsforbuddet for lastbiler udvides til også at gælde biler med anhænger på de udvalgte strækninger.

Da Danmark er et af de få lande i Europa, der har en fart grænse på 70 km/t for biler med anhænger på landeveje, kunne der set fra FDM også laves en Tempo 80-regel på landevejene. Også her føler mange campister, at de er til gene og føler sig presset. På landevejen giver det mange overhalinger og en mere presset trafik, når biler med anhænger ikke lovligt må følge trafikken.

Set fra FDM er der intet at tabe, men meget at vinde ved at komme i gang med en Tempo 80/100-ordning i Danmark.