Ny Mercedes skal lokke Porsche 911-kunder

Mercedes-Benz AMG-GT er en helt ny sportsvogn, som skal bide skeer med topudgaverne af Porsche 911 – og Audi R8 og BMW i8.

Verdenspremieren på Mercedes-Benz AMG-GT 9. september.
Nyt om biler

Mercedes-Benz AMG-GT har V8-motor og baghjusltræk.  Fotos: Daimler
Mercedes-Benz AMG-GT har V8-motor og baghjusltræk. Fotos: Daimler
Under stor festivitas og efter lange tekniske workshops har Mercedes-Benz lanceret en ny top-sportsvogn, udviklet af motorsportsafdelingen AMG og med navnet AMG-GT.

AMG-GT, der har frontmotor, gearkasse bag og baghjulstræk, befinder sig i fuldblodsklassen. Bilen har en 4,0-liters V8-motor med enten 462 eller 510 hk. Sidstnævnte, kaldet GT S, accelererer fra 0 til 100 km i timen på 3,8 sekunder og har en topfart på 310 km/t.

Dermed er den på niveau med Porsche 911, som den åbenlyst er designet til at kæmpe imod.

AMG-GT har omkring 500 hestekræfter - på niveau med Porsche 911 Turbo.
AMG-GT har omkring 500 hestekræfter - på niveau med Porsche 911 Turbo.
Andre tyske konkurrenter er Audi R8 og BMWs nye, uortodokse i8 benzin-hybrid sportsvogn.

SE OGSÅ: BMW klar med sin grønne superbil

Fra 2,6 mio. kr.

AMG-GT koster i den billigste udgave ca. 865.000 kr. i Tyskland inkl. moms. Det peger på en dansk pris på omkring 2,6 mio. kr. S-versionen kommer omkring de tre mio. kr.

Den nye AMG-GT placerer sig dermed et klart trin under supersportsvognen SLS, som netop er udgået af produktion. Der er ingen aktuelle planer om en ny sportsvogn i denne liga.

Sportsvognen har markante designtræk med den lange motorhjelm og den store bagrude.
Sportsvognen har markante designtræk med den lange motorhjelm og den store bagrude.
- GT er vores mærkeambassadør, sagde AMG-chef Tobias Moers ved verdenspremieren i AMg-hovedkvarteret i Sydtyskland.

Hurtig på Nürburgring

AMG-GT skal kunne bruges til dagligdags kørsel, men for at bringe bilen op i den rette image-klasse særligt i Tyskland, er den også designet til banekørsel. Ifølge Moers har bilen opnået en omgangstid på 7.36 på Nürburgrings Nordschleife.

Bilens karrosseri med mere end 90 procent aluminium er angiveligt det letteste i klassen. Bilens egenvægt er 1.540 kg, og med den ’mindste’ motor kører bilen 10,8 km pr. liter ifølge normen.

AMG-GT har såkaldt transaxle-konstruktion med motoren for/center og gearkassen ved bagakslen. Det giver en nærmest 50:50-vægtfordeling.
AMG-GT har såkaldt transaxle-konstruktion med motoren for/center og gearkassen ved bagakslen. Det giver en nærmest 50:50-vægtfordeling.
V8-motoren har integrerede turboladere og tørsump-smøring, som gør det muligt at placere motoren ekstra lavt. Motoren er koblet til en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.

6.500 årligt

Sportsvognen skal bygges på Mercedes’ Sindelfingen-fabrik, hvor også S-klassen fremstilles. Produktionstallet bliver formentlig omkring 6.500 årligt, og brancheeksperter forventer, at bilen hurtigt vil blive udsolgt i lang tid fremover.

AMG-divisionen har fordoblet sin årlige produktion i de seneste år til 32.000 biler i fjor i kraft af mange flere AMG-varianter af almindelige Mercedes-Benz-modeller.

AMG-GT lanceres i Europa til marts.