AMG-GT, der har frontmotor, gearkasse bag og baghjulstræk, befinder sig i fuldblodsklassen. Bilen har en 4,0-liters V8-motor med enten 462 eller 510 hk. Sidstnævnte, kaldet GT S, accelererer fra 0 til 100 km i timen på 3,8 sekunder og har en topfart på 310 km/t.
Dermed er den på niveau med Porsche 911, som den åbenlyst er designet til at kæmpe imod.
Andre tyske konkurrenter er Audi R8 og BMWs nye, uortodokse i8 benzin-hybrid sportsvogn.SE OGSÅ: BMW klar med sin grønne superbil
Fra 2,6 mio. kr.
AMG-GT koster i den billigste udgave ca. 865.000 kr. i Tyskland inkl. moms. Det peger på en dansk pris på omkring 2,6 mio. kr. S-versionen kommer omkring de tre mio. kr.
Den nye AMG-GT placerer sig dermed et klart trin under supersportsvognen SLS, som netop er udgået af produktion. Der er ingen aktuelle planer om en ny sportsvogn i denne liga.
- GT er vores mærkeambassadør, sagde AMG-chef Tobias Moers ved verdenspremieren i AMg-hovedkvarteret i Sydtyskland.Hurtig på Nürburgring
AMG-GT skal kunne bruges til dagligdags kørsel, men for at bringe bilen op i den rette image-klasse særligt i Tyskland, er den også designet til banekørsel. Ifølge Moers har bilen opnået en omgangstid på 7.36 på Nürburgrings Nordschleife.
Bilens karrosseri med mere end 90 procent aluminium er angiveligt det letteste i klassen. Bilens egenvægt er 1.540 kg, og med den ’mindste’ motor kører bilen 10,8 km pr. liter ifølge normen.
V8-motoren har integrerede turboladere og tørsump-smøring, som gør det muligt at placere motoren ekstra lavt. Motoren er koblet til en syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse.6.500 årligt
Sportsvognen skal bygges på Mercedes’ Sindelfingen-fabrik, hvor også S-klassen fremstilles. Produktionstallet bliver formentlig omkring 6.500 årligt, og brancheeksperter forventer, at bilen hurtigt vil blive udsolgt i lang tid fremover.
AMG-divisionen har fordoblet sin årlige produktion i de seneste år til 32.000 biler i fjor i kraft af mange flere AMG-varianter af almindelige Mercedes-Benz-modeller.
AMG-GT lanceres i Europa til marts.