Problemerne for Saab synes uden ende – og Saab-ledelsens troværdighed virker mere og mere tyndslidt.
Det viser sig nu, at Saab alligevel ikke kan begynde at bygge biler 9. august, som ledelsen optimistisk meddelte 7. juli, da en aftale om delvis salg af bygninger gik i orden.
"Tidligst uge 35"
Nu lyder meldingen fra Trollhättan, at produktionen ”tidligst” kan begynde i uge 35, der begynder 29. august.
Dermed vil samlebåndet have stået stille i omkring fem måneder. Saab siger, at man har en ordrebeholdning på 11.000 biler, der venter på at blive bygget.
Saab henviser den seneste forsinkelse til, at industriferien hos vigtige underleverandører har forhindret dem i at blive klar til tiden. Mange svenske debattører peger spydigt på, at den svenske industriferie var kendt, da Saab kom med sin forrige melding 9. juli.
Leverandører får ikke penge
Problemet for Saab er, at underleverandører har nægtet at levere komponenter, da Saab ikke har betalt dem i lang tid. Men en aftale fra 7. juli om salg af Saabs fabriksbygninger, lån fra den Europæiske Investeringsbank og forudbetaling fra to store kinesiske kunder gav penge i kasse og forhåbning om snarlig produktionsstart.
Men problemerne på kortere sigt ser alvorlige ud fra Saab. Direktøren for den europæiske underleverandørforening, CLEPA, Lars Holmqvist, siger, at der er behov for omkring otte mia. d.kr. for at betale gælden til leverandørerne.
Konkursbegæring afværget
Alvoren understreges af, at en leverandør 22. juli indgav konkursbegæring mod Saabs datterselskab Saab Tools. Underleverandøren går rettens vej, da firmaet har seks mio. s.kr. til gode, og Saab ikke har overholdt den seneste betalingsfrist 2. juni.
Konkursbegæringen fik dog Saab til at åbne den slukne pengekasse, for sidst på dagen 22. juli meddelte Saab, at der nu er indgået en ”betalingsaftale” med leverandøren, og at sagen dermed er løst.