Russer vil redde norske Think

En russisk rigmand er blevet ny ejer af elbil-producenten Think, der gik konkurs i juni. Think håber at genstarte produktionen efter nytår.

Produktionen af Think City har stået stille siden marts, og pausen vil blive på mindst 12 måneder.
Nyt om biler

Det er måske ikke helt slut med den lille norske bilfabrik Think, der i juni gik konkurs for fjerde gang i sine ca. 20 års levetid.

En russisk rigmand har kastet sin kærlighed eller i hvert fald sine rubler på elbilproducenten Think Global AS.

Oligark overtager stumperne

Den nye ejer er oligarken Boris Zingarevich, der ved en norsk domstol er blevet ny ejer af konkursboet samt Thinks to datterselskaber i Storbritannien og USA. Zingarevich har indtil nu lånt penge til Think.

Ifølge branchebladet Automotive News vil russeren forsøge at få to hidtidige medejere, batteriproducenten Ener1 og den finske bilbygger Valmet med som nye delejere.

Valmet har den seneste tid bygget den norskudviklede elbil, mens Ener1 er en af batterileverandørerne.

Håber på genstart i første kvartal 2012

Men selv om Think tilsyneladende kører videre som firma, har det lange udsigter til, at produktionen kan genstartes. Firmaet håber at fremstille biler igen fra første kvartal 2012.

Til at sælge og markedsføre Think City, firmaets eneste model, er dannet et selskab med base i Norge, Electric Mobility Solutions AS.

Var ejet af Ford

Trods den boomende elbilinteresse i Europa og resten af verden, store direkte og indirekte tilskud samt et solidt tidsmæssigt forspring, er det aldrig lykkedes Think at blive rigtig flyvende.

Think, som i perioder kaldte sig selv Th!nk, var fra 1999 til 2003 ejet af Ford Motor Company.