Her er Mazdas friske bud på en SUV i den hurtigt voksende mellemstørrelse. CX-5 hedder bilen, der først blev vist som koncept i marts, får premiere i den rigtige udgave på septembers Frankfurt-udstilling og kommer til salg i første halvdel af 2012.
Med CX-5 får Mazda for første gang en ”cross over” i en størrelse, som er interessant i Europa og i Danmark i særdeleshed.Hidtil har Mazda haft den større CX-7, der med sin store benzinmotor og kontante affjedring nærmest er en sportsvogn og reelt for dyr til Danmark. Mazda i Danmark har også solgt et enkelt parti af den endnu større CX-9 med syv sæder, som russerne ikke ville have.
"Soul of Motion"
Med CX-5 lancerer Mazda for første gang en produktionsmodel med mærkets nye designstil kaldet KODO – Soul of Motion.
Mere interessant er, at CX-5 også debuterer Mazdas nye motor- og undervognsteknologi, der har fået fællesbetegnelsen Skyactiv.
Lavere vægt
Det dækker over en ny måde at bygge karrosseri og undervogn på, så der spares vægt. Og det dækker over helt nye benzin- og dieselmotorer, hvor de to typer så at sige låner teknologi hos hinanden med høj køreoplevelse og lavt forbrug til følge.Også den manuelle og den automatiske gearkasse er helt ny.
Motor har tidligere prøvet de nye motorer i specielbyggede prototypebiler. Dieselmotoren er omdrejningsvillig og har nærmest mistet sin diesellyd, mens benzinmotoren har fået et højt moment, der ellers kendetegner dieselmotorer.
Mere end 22 km pr. liter
CX-5 kommer med 2.0 benzinmotor og 2.2 dieselmotor. Mazda opnår altså sin forbedrede brændstoføkonomi uden den generelle tendens til ”downsizing”.
Begge motorer kommer med forskellige ydelser, og som det er blevet normen i denne klasse, er der mulighed for enten forhjulstræk eller firehjulstræk.
Mazda lover, at den mest økonomiske dieselmodel med kun forhjulstræk kommer til at køre mere end 22 km pr. liter.