Politikere overvurderer elbiler

Elbiler kommer ikke ud på verdens veje i det høje tempo, som regeringer forventer. Bilproducenternes egne planer er nemlig langt mindre, påpeger Det Internationale Energiagentur.

IEA påpeger den enorme forskel på landenes og bilindustriens forventninger.
Bilist

”Rolig nu” lyder det fra Det Internationale Energiagentur, IEA, der påpeger, at elbiler og opladningshybrider ikke kommer nær så hurtigt og så store styktal, som verdens politikere.

I en opdatering af sin elbil-vurdering ”Technology Roadmap - Electric and plug-in hybrid electric vehicles” gør IEA nu opmærksom på, at der er en kæmpe forskel på det, som verdens politikere forventer, og hvad bilindustrien rent faktisk planlægger.

Verdens lande tror ifølge IEA, at der i 2015 bliver solgt 1,5 millioner elbiler og opladningshybrider, og at det tal i 2020 vil være steget til 7 millioner.

900.000 elbiler i 2015

Nixen, siger bilindustrien gennem dens produktionsplanlægning. I 2015 vil det være 0,9 mio. og i 2020 1,4 mio.

Skulle politikerens drømme om et årligt salg på syv mio. el- og opladningshybrider i 2020 gå i opfyldelse, vil det stadig kun udgøre ti procent af nybilsalget, og elbilerne vil til den tid kun udgøre to procent af bilparken.

Alle tal gælder "lette biler", det vil sige personbiler og varevogne.

Sådan vil de forskellige bilteknologier udvikle sig frem til 2050, vurderer IEA. Opladningshybrider vil der blvie solgt flest af.
Sådan vil de forskellige bilteknologier udvikle sig frem til 2050, vurderer IEA. Opladningshybrider vil der blvie solgt flest af.
Energiagenturet tror mest på opladningshybrider, der har et mindre batteri end rene elbiler og medbringer en mindre forbrændingsmotor til at producere strøm eller direkte drive bilen frem.

I 2015 vil der i hele verden blive solgt 300.000 elbiler, men 700.000 opladningshybrider, lyder IEAs forudsigelse.

Stadig lidt benzin og diesel i 2050

IEA håber selv på en meget høj andel af elbiler på lang sigt. Agenturet forventer, at der i 2050 vil blive solgt omkring 20 mio. benzin- og dieselbiler, mens alle de nye miljøteknologier vil tegne sig for over 160 mio. biler årligt. Opladningshybrider vil være den mest almindelige type nye bil i 2050.

Den høje andel af forskellige typer elbiler i 2050 vil ifølge IEA være særdeles afgørende, for at vejtransporten kan frigøre sig fra den olie, der vil være en mangelvare på det tidspunkt.