Det danske kongehus bliver nu elektrificeret. Kronprins Frederik har anskaffet sig den højst usædvanlige luksus-elbil Fisker Karma, designet og skabt af danskeren Henrik Fisker.
Kronprinsen får ikke bare det første danske eksemplar af Fisker Karma, oplyser den danske importør. Hans Kongelige Højheds bil er blandt de fem første kundebiler i det hele taget. De fire andre er prominente amerikanere: skuespilleren Leonardo Di Caprio, politikerne Colin Powell og Al Gore samt Silicon Valley-kapitalisten Ray Lane, der også er Fiskers bestyrelsesformand.
Kronprins Frederik viste allerede under Cop 15-topmødet i København i december 2009 interesse for Karma, da han kørte rundt i København i en prototype.
850.000 kr. plus afgift - måske
Ifølge Motors oplysninger har kongehuset købt Karma’en. Listeprisen for en standardmodel er ca. 850.000 kr. inkl. moms, hvis man som kongehuset ikke skal betale registreringsafgift.Kronprinsen får formentlig leveret bilen i løbet af september.
403 el-heste
Om andre danskere kan slippe for det, er indtil videre uafklaret, for Karma har – ud over to elmotorer med tilsammen 403 hestekræfter – en 260 hestes benzinmotor til at producere reservestrøm.
Karma kører altid elektrisk, men om det er nok til at definere den som en elbil, ved Skat tilsyneladende ikke selv endnu. Rubriceres den som benzinbil, bliver prisen over to mio. kr.
Fisker Karma er omtrent lige så international som kongehuset: Firmaets grundlægger og direktør er den danske BMW- og Aston Martin-designer Henrik Fisker, Fisker Automotive har hovedkvarter i Californien, den bærende aluminiumsramme er fremstillet i Tyskland, og selve bilen bygges i Finland.
0-100 på 5,9 sekunder
Den 2,5 ton tunge og fem meter lange elbil kan accelerere fra 0 til 100 på 5,9 sekunder og har en topfart på 200 km i timen. På batteristrøm kan bilen køre op til 80 km. Hvis ellers kronprinsen kører fornuftigt, rækker det rigeligt til en tur mellem kongehusets residenser på Amalienborg og i Fredensborg.Motor har som første danske medie kørt et færdigt eksemplar af Fisker Karma og mødt danskeren bag det californiske elbileventyr. Se artiklen i Motors september-udgave, der udkommer 26. august.