VW store nyhed i mikroklassen

Up er det korte og rappe navn på VWs længe ventede mikrobil, der skal kapre kunder i den populære billigklasse. Her er de første billeder, af bilen, der også kommer som Skoda og Seat. Dansk lancering til marts.

Den lille Up måler 3,54 meter i længden. Både tre- og femdørs modeller kommer.
Nyt om biler

En af årets største bilnyheder er samtidig en af de mindste og har det korteste navn.

Designet på den lille Up er helt anderledes og frisk end det klassiske design på de større biler.
Designet på den lille Up er helt anderledes og frisk end det klassiske design på de større biler.
Up hedder VWs lille ny, som får verdenspremiere på Frankfurt-udstillingen i september, og når til danske forhandlere til marts.

Her er de første billeder af nyheden, og billederne fortæller, at den ”rigtige” model er stort set identisk med den elektriske konceptudgave, VW viste sidste år.

Både tre- og femdørs

Up fås både som tre- og femdørs og bliver i begge tilfælde firepersoners. Indtil videre vises kun billeder af den tredørs.

Mest markant er Up bagfra med den store glasrude som bagklap.
Mest markant er Up bagfra med den store glasrude som bagklap.
Up er meget kort, 3,54 meter lang, men det er dog 13 cm mere end de nærmeste konkurrenter, Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107. Ups akselafstand er med 2,42 meter ni cm større.

Bredden og højden er hhv. 1,64 og 1,47 meter.

Bagagerummet er stort for klassen: 251 liter.

To benzinmotorer, ingen diesel

Fra begyndelsen kan bilen leveres med 1.0 benzinmotor med to ydelser, 60 og 75 hestekræfter, og i de bedste udgaver kører de hhv. 23,8 og 23,3 km/l. Der er tale om nyudviklede, trecylindrede motorer.

En dieselmotor vil man normalt forvente fra VW, men tilsyneladende bliver det slet ikke en mulighed.

Elversion i 2013

Førerpladsen er mere enkel end normalt hos VW. Speedometret er stort og tydeligt, og de fleste knapper samlet i den højtsiddende midterkonsol.
Førerpladsen er mere enkel end normalt hos VW. Speedometret er stort og tydeligt, og de fleste knapper samlet i den højtsiddende midterkonsol.
Derimod er det sikkert, at Up allerede i 2013 vil blive markedsført i en elektrisk udgave kaldet E-Up.

Unikt i klassen bliver muligheden for et nødbremsesystem kaldet city-emergency-brake. Systemet kan automatisk bremse bilen ved hastigheder på op til 30 km/t. selv bremse bilen.

Sikkerhedsudstyret bliver standard i Danmark, oplyser den danske importør.

Pris under 100.000 kr.

Bilen tilbydes i tre udstyrsvarianter kaldet "take up!", "move up!" og "high up!". Priserne er ukendte, men den danske importør lover meget konkurrencedygtige priser. Det tolker Motor som maks. 100.000 kr.

Den lille bybil er en markant forandring i forhold til dens forgænger, den anonyme Fox fra Brasilien, og for at markere den totale omstart er også navnet frisket ungdommeligt op.

Bilen har dermed bevaret navnet fra konceptbilen, som igen var en halvering af navnet på den forrige model, Lupo. VW skriver selv navnet ”up!”.

Med lanceringen af Up får verdens tredjestørste bilkoncern omsider et stærkt kort i den hurtigt voksende mikroklasse, der længe har været domineret af Peugeot-Citroën-Toyota, de tre koreanske mærker samt Fiat.

Også som Skoda og Seat

Up kommer næste efterår også i lignende udgaver fra Skoda og Seat.

VW i Danmark vil desuden tilbyde privatleasing og en ”favorabel” forsikring skræddersyet til unge bilister.