Vi kører langsommere og langsommere

Danske bilister bliver ved at sætte hastigheden ned. Juli er den "langsomste" måned i ni år. Eksperterne ved ikke, hvad det skyldes.

Farten i juli var på syv af ni vejtyper den laveste siden 2002.
Trafik

Helt uden en skov af stærekasser, nye bøder eller særlige sikkerhedskampagner har bilisterne den seneste tid sat farten ned i bemærkelsesværdigt omfang. Og eksperterne ved ikke helt, hvorfor.

Det er Vejdirektoratets systematiske målinger af mange veje i Danmark, der dokumenterer en tydelig reduktion af bilernes gennemsnitsfart.

Stort fald på motorveje

Tallene for juli er på alle vejtyper lavere end i juli sidste år. Faldet på motorveje er størst: -2,0 km/t. på københavnske motorveje (nu 109,2), -2,9 km/t. hvor fartgrænsen er 110 km/t. (nu 114,3) og -1,2 km/t. på 130-strækninger (nu 122,5).

Farten er også faldet på alle de øvrige vejtyper: provinsbyer, store byer, landeveje i Jylland og landeveje på øerne. Særlig bemærkelsesværdigt er, at på fem af de syv vejtyper er juli-farten den laveste siden 2002.

Nogle peger på, at de usædvanlig store regnmængder i juli kan have spillet ind, men den faldende tendens har stået på i et stykke tid. Det er således fjerde måned i træk, at hastigheden ikke stiger på nogen af de syv vejtyper.

Årsag ukendt

Ingen af de trafikeksperter, Motor har talt med, kan give nogen videnskabelig forklaring på, at danskerne kører langsommere.

"Jeg kan kun gætte og så i øvrigt glæde mig over, at det betyder færre ulykker, siger chefkonsulent i Vejdirektoratet og formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker," Sven Krarup Nielsen.

"Men det er nok en sum af forskellige ting, bl.a. den samlede økonomiske situation, færdselskampagner der over tid begynder at virke, og at så mange efterhånden har navigationsapparater, der viser fartgrænsen," siger Krarup Nielsen.

Fartpilot kan begrænse farten

Trafikforsker ved Aalborg Universitet, lektor Harry Lahrmann, peger også på teknisk udstyr som en del af forklaringen.

"Mange biler har efterhånden fået fartpilot. Når man sætter fartpiloten, skal man virkelig beslutte sig for det, hvis man vil køre for hurtigt," siger Lahrmann.

Heller ikke på Institut for Transport på Danmarks Tekniske Universitet er der en officiel forklaring på faldet i farten, men direktør Niels Buus Kristensen peger på den økonomiske krise som en  mulig årsag:

"Når folk er bekymrede for deres økonomi, er de mere tilbøjelige til at være påpasselige med at undgå unødigt  brændstof og bøder. I opgangstider tænker man ikke så meget på det," siger Niels Buus Kristensen.

Hvis du også selv har lettet foden fra speederen i den senere tid, så giv os dit bud på, hvad det skyldes:

Deltag i afstemningen om, hvorfor vi kører langsommere