Ti nye biler med suveræn sikkerhed

Bilfabrikkerne har oppet sig: I den nyeste runde med test af kollisionssikkerhed får alle ti biler de maksimale fem stjerner af Euro NCAP. Der er dog stadig plads til forbedringer. Med fem stjerner bør bilerne blive billigere fra i dag.

Chevrolet Aveo slap pænt fra kollissionstesten.
Bilist

For første gang kan man nu få en femstjernet bil til under 100.000 kr., og det ellers udskældte koreanermærke Chevrolet har taget sig imponerende sammen.

Det er status her ved offentliggørelsen af den seneste crashtest-runde fra sikkerhedsorganisationen Euro NCAP.

Ti biler er blevet testet denne gang, og helt usædvanligt har alle ti fået topkarakteren fem stjerner. Det drejer sig om Audi A6, BMW X3, Chevrolet Aveo og Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Kia Picanto, Opel Ampera/Chevrolet Volt, VW Golf Cabriolet og Jetta.

Se testresultaterne her

Læs Motors vurdering af hver af de ti biler

Se hvordan Euro NCAP tester ESC

Besøg FDMs sektion om crashtest

Stadig forskel på sikkerhed

"Selv om næsten alle nye biler efterhånden opnår de maksimale fem stjerner i testen, er der stadig forskel på sikkerhed. Ikke mindst i den vigtige sidekollisionstest registrerer vi stadig store forskelle," siger Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen, der repræsenterer FDM i Euro NCAP.

Han tilføjer, at Opel Ampera – den første testede opladningshybrid - viser, at det er muligt at lave en bil, der også kan klare denne del af testen til topkarakter. Picanto er dog en af flere modeller i denne runde, hvor sidekollisionstesten skæmmer.

Fem stjerner til under 100.000 kr.

En god nyhed denne gang er, at det nu er muligt at få en femstjernet bil til under 100.000 kr. Den nye Kia Picanto er nemlig første bil i mikroklassen - bortset fra de dyre livsstilbiler Fiat 500 og Toyoya iQ - der får fem stjerner.

Officielt har Picanto kun fået fire stjerner af Euro NCAP, men den femte glippede kun, fordi sikkerhedsudstyret ESC ikke er udbredt nok i EU. Men i Danmark har Picanto altid ESC som standard, så både FDM og Trafikstyrelsen betragter den som femstjernet, og bilen får det tilhørende fradrag.

Markant fremgang for Chevrolet

Desuden præsterer Chevrolet en markant fremgang i sikkerhed ved at have to modeller, Aveo og Orlando, med i det stjernedryssede felt.

Særligt minibilen Aveo er en succeshistorie. Forrige generation med samme navn klarede sig katastrofalt dårligt i Euro NCAP-testen i 2006, hvor det kun blev til to stjerner og et af de laveste antal point givet i Euro NCAPs historie.

I frontaltesten afslørede Aveoen ligefrem livstruende egenskaber, hvilket fik FDM til at advare mod bilen, og den danske Chevrolet-importør undlod da også at tage Aveo til landet.

Euro NCAP presser sikkerhed i vejret

"Denne gang er der topkarakter til modellen. Sådan en udvikling var næppe sket uden Euro NCAP," siger Søren W. Rasmussen.

De fem Euro NCAP-stjerner betyder, at alle ti biler får et nedslag i registreringsafgiften, der svarer til en rabat i udsalgsprisen på 2.100-3.600 kr. afhængig af bilens pris.

"Dermed bør de syv af bilerne, der allerede er prissat, blive nedsat med det beløb fra i dag, med mindre importøren putter afgiftslettelsen i egen lomme," siger Søren W. Rasmussen.