Euro NCAP har testet Mazda RVM, der står for Rear Vehicle Monitoring, og anerkender med denne pris systemets mange sikkerhedsfordele. Systemet hjælper føreren til at undgå farlige situationer i forbindelse med f.eks. vognbaneskift på motorvej.
Mazda RVM har to radarenheder med vidvinkel monteret under baglygterne i hver side af bilen under den bageste kofanger. Systemet advarer føreren mod biler i de blinde vinkler og mod biler, der nærmer sig bagfra med hastigheder over 60 km/t.
RVM registrerer biler, som befinder sig op til 50 m bag bilen og advarer føreren med indikatorlamper placeret i sidespejlene. Indikatorlampen tændes i den side, hvorfra en bil nærmer sig bagfra. Hvis føreren viser af med blinklyset for at skifte vognbane, begynder indikatorlampen at blinke, samtidig med at der lyder et advarselssignal. Systemet fungerer også i dårligt vejr og registrerer alle typer køretøjer, også motorcykler.
Danske afgifter en hindring
Næsten fem procent af alle ulykker sker mellem biler, som kører i samme retning. Af disse sker næsten 80 procent i forbindelse med vognbaneskift. Med systemer som Mazda RVM vil mere end halvdelen af disse uheld kunne forhindres.
I Danmark fritages sikkerhedssystemer som Mazdas RVM ikke for registreringsafgift, og biler med et sådant sikkerhedssystem skal derfor betale en højere afgift til staten end biler uden.
FDM bringer i den kommende udgave af Motor en artikel, der belyser denne yderst negative side af det danske afgiftssystem.