Mercedes revolutionerer sin B-klasse

Mercedes-Benz lancerer allerede til november en ny B-klasse. Det er stadig en MPV, men den tekniske opbygning er helt forandret. Nødbremsesystem bliver standard.

Den nye B-klasse er vokset ni cm i længden til nu 4,36 meter.
Nyt om biler

Mercedes-Benz er gået radikalt til værks med fornyelsen af sin kompakte multibil, B-klassen. ”Som reaktion på ønsker fra mange kunder” er siddepositionen gjort mere opret og almindelig, i stedet for den dagens model, hvor man sidder med benene meget fremad.

Den nye B-klasse er blevet mere voksen og elegant at se på. Bagagerummet kan varieres i størrelse fra 488 til 666 liter.
Den nye B-klasse er blevet mere voksen og elegant at se på. Bagagerummet kan varieres i størrelse fra 488 til 666 liter.
Det skyldes, at sandwich-idéen - konstruktionen med dobbeltbund - er droppet. Det betyder, at fører og forsædepassagerer sidder ni cm lavere, får mere loftshøjde og dermed sidder mere almindeligt.

Længere og lavere

Den nye B-klasse er samtidig en større og mere rummelig bil end den gamle. Længden er vokset ni cm til 4,36 meter, mens højden er derimod reduceret med fem cm. Bredden er uændret.

Benpladsen ved bagsædet er også forøget, og ifølge Mercedes-Benz er benpladsen bedre end i en S-klasse.

Som hos de større Mercedes'er kan den nye B-klasse fås med at hav af ekstraudstyr, bl.a. stort glastag.
Som hos de større Mercedes'er kan den nye B-klasse fås med at hav af ekstraudstyr, bl.a. stort glastag.
"Rekord i fornyelse"

- Intet andet modelskift i Mercedes-Benz’ historie har indebåret så mange nyskabelser på en gang, siger mærkets forsknings- og udviklingschef, Thomas Weber.

En af nyskabelserne er, at et automatisk nødbremsesystem bliver standard. Og - understreger Mercedes-Benz - der er ikke blot tale om et system designet til at undgå mindre sammenstød i typisk by- og køkørsel, men også til at undgå mere alvorlige ulykker ved højere hastigheder.

Dermed vil Mercedes nok distancere sig fra VW, der netop har annonceret, at den nye Up - en model ca. to klasser under B-klassen - vil få en slags ”city safety-system”, der kan bremse automatisk ved lavere hastigheder.

Den nye B-klasse har en usædvanlig lav luftmodstands-koefficient med en cd-værdi på 0,26.
Den nye B-klasse har en usædvanlig lav luftmodstands-koefficient med en cd-værdi på 0,26.

Helt nye motorer

Da B-klassens konstruktion er fuldstændig ny, kan de gamle motorer, der var specieludviklet til A- og B-klassen, ikke længere bruges. Der er derfor udviklet helt nye motorer, dog baseret på teknologier fra de større modeller.

Fra begyndelsen kan B-klassen fås med en 1,6 liters benzinmotor, der som B 180 har 122 hestekræfter og som B 200 156 hk.

Førerpladsen har fået mere normale proportioner, efter at dobbeltbunden er afskaffet.
Førerpladsen har fået mere normale proportioner, efter at dobbeltbunden er afskaffet.
På dieselsiden er der tale om en 1,8 liters, som fås som B 180 CDI og B 200 CDI med henholdsvis 109 og 136 hestekræfter samt 250 og 300 newtonmeter.

Slut med "milliongear"

Mercedes-Benz benytter lejligheden til at droppe det trinløse CVT-gear og i stedet introducere et syvtrins dobbeltkoblingsgear - den type som i mange år har været kendt under Volkswagens DSG-navn.

Efter verdenspremieren på Frankfurt-udstillingen midt i september er bilen allerede klar hos europæiske forhandlere til november.

En ny A-klasse, der gennemgår samme teknologiske forandring, lanceres inden længe, formentlig til foråret.