Den spektakulære elbil med ”rækkevidde-forlænger”, Fisker Karma, er nu leveret til de første kunder, og kronprins Frederik er en af de næste, der får den usædvanlige bil.
Men det visionære projekt med den grønne profil var tæt på at havne i grøften, erkender stifter og direktør, Henrik Fisker i et interview med Motor.
Helt så klar i mælet var den danskfødte designer og iværksætter Henrik Fisker ikke, da han var i Danmark for at præsentere bilen op til COP15-miljømødet i København i december 2009.
På det tidspunkt viste det sig blot, at produktionen endnu en gang var blevet forsinket.
Var ved at løbe tør for penge
Sandheden er, at forsinkelsen på et årstid skyldes, at det unge Fisker Automotive var løbet tør for penge.
Henrik Fisker erkender i interviewet med Motor, at det årstid, som Karma er blevet forsinket, skyldtes alvorlige økonomiske problemer.
Firmaet gik i dvale
- Finanskrisen kom på et dårligt tidspunkt, netop som vi skulle rejse mere kapital. Ingen ville investere, og vi måtte lægge Fisker Automotive helt i dvale og afskedige medarbejdere, fortæller Henrik Fisker.
- Kun de allermest nødvendige funktioner i firmaet kunne opretholdes.
2,7 mia. kr. fra Obama
Mens Fisker kæmpede for at skaffe investorer midt i finanskrisen bevilgede Obama-regeringen Henrik Fisker et statslån på 528 mio. dollar (ca. 2,7 mia. kr.).
- Det var et afgørende rygstød at få. Det gjorde det nemmere at skaffe yderligere privat kapital, siger Fisker.
Med statslånet i ryggen lykkedes det efterhånden at skaffe yderligere tre mia. kr. Blandt investorerne er oliestaten Qatar.
600 medarbejdere nu
Det gjorde det muligt at sætte fuld damp på hybridbil-udviklingen, og Fisker fik nyt hovedkvarter i Anaheim, Californien, hvor der nu arbejder over 600 teknikere og designere.
Se hele interviewet her på www.fdm.dk/motor.
Motor har som første danske medie prøvet en produktionsklar udgave af Karma. Se artiklen i Motors september-udgave – eller læs den i pdf-udgave her (for medlemmer).