Saabs fremtid er i alvorlig fare. Men det skal ikke betyde, at Saabs stolte fortid går tabt.
Derfor vil firmaets hjemkommune, byen Trollhättan i Sydvestsverige, sammen med andre interesserede redde Saab-museet, der ligger adskilt fra fabriken, midt i Trollhättan.
- Vi arbejder med et projekt for at frigøre eller købe Saab-museets bilsamling, og det haster. Det er en tragedie, hvis genstandene i Saab-museet sælges, siger borgmester Paul Åkerlund til Dagens Industri.
Frygter opsplitning
Frygten er, at Saab-fabrikken går konkurs, og at en konkurs-bestyrer vil sælge museets biler til højestbydende på auktioner.
Kommunen og støttegrupper skal købe bilerne til markedsværdi, da det ellers vil kunne konflikt med et eventuelt konkursbo. Efter international standard virker Saab-bilerne dog særdeles billige.
Værdi under 20 mio. kr.
Ifølge avisen har de 100 biler på museet formentlig en værdi på omkring 16,5 mio. d.kr.
Et særligt klenodie er den såkaldte Ursaab – en prototype fra 1947. Ursaaben med betegnelsen 92001 blev forløberen til den første Saab, model 92, kort efter.
En svensk ekspert anslår, at Ursaaben i sig selv formentlig har en værdi på mindst 250.000 d.kr., måske op til godt 400.000 kr.