Er der i Audi-familien plads til en model mere mellem A1 og A3?
Det har rygter om en ny A2 indikeret, men nu, hvor Audi løfter lidt af sløret for nyheden, viser det sig, at det er der åbenbart ikke. A2 er nemlig ikke større end A1, som al logik tilsiger, men derimod mindre.16 cm kortere end A1
Op til premieren på Frankfurt-udstillingen midt i september har Audi frigivet nogle tegninger og de helt basale mål på nyheden. Det fremgår, at A2 Concept er 3,80 meter lang - eller kort om man vil - hvilket er 16 cm mindre end A1.
A2 er dog samtidig 25 cm længere end VW Up, som den kunne tænkes at dele platform med.
Også i bredden er A2 mindre end A1, nemlig fem cm.Formgivningen af den femdørs hatchback minder meget om den oprindelige A2 fra 1999.
Kun som elbil
Audi er meget lidt meddelsom om, hvad A2 egentlig er for en fisk, men en forklaring på denne uorden i A-formaterne er nok, at A2 er udtænkt som udelukkende en elbil og dermed lidt uden for nummer. En version med rækkeviddeforlænger i form af en benzingenerator erogså en mulighed.
Konceptbilen er i hvert fald en elbil, og Audi har længe haft ganske store planer for elektriske biler - med og uden benzinhjælpemotor. Detaljer om elteknikken får vi ikke - kun at rækkevidden bliver ”stor”.
Realistisk design
Selv om A2 er en konceptbil, virker alt det udvendige design fuldt realistisk, så bilen skal nok blive til noget. Produktionen begynder formentlig i 2012.
Konceptbilen er samtidig et udstillingsvindue for nye detaljer, bl.a. en ny generation af LED-lys med betegnelsen matrix beam. Lysdioder og mikroreflektorer genererer et fjernlys med høj opløsning, som ikke blænder.Facebook i stedet for speedometer
Instrumenthuset er forhåbentlig fjernt fra produktionsudgaven. Det vigtige speedometer-instrument er endnu mere marginaliseret end i andre nye biler, og i stedet fylder noget Facebook-chat hele den centrale del af instrumenthuset.