Audi A2 bliver lillebror til A1

Audi kommer nu med den første indikation af en ny minimodel, A2. Den bliver mindre end A1 og bliver kun eldreven.

Nyt om biler

Er der i Audi-familien plads til en model mere mellem A1 og A3?

"Denne tekniske konceptbil er et klassisk pladskoncept på premium-niveau", skriver Audi om A2 Concept. Det bliver man jo ikke meget klogere af.
"Denne tekniske konceptbil er et klassisk pladskoncept på premium-niveau", skriver Audi om A2 Concept. Det bliver man jo ikke meget klogere af.
Det har rygter om en ny A2 indikeret, men nu, hvor Audi løfter lidt af sløret for nyheden, viser det sig, at det er der åbenbart ikke. A2 er nemlig ikke større end A1, som al logik tilsiger, men derimod mindre.

16 cm kortere end A1

Op til premieren på Frankfurt-udstillingen midt i september har Audi frigivet nogle tegninger og de helt basale mål på nyheden. Det fremgår, at A2 Concept er 3,80 meter lang - eller kort om man vil - hvilket er 16 cm mindre end A1.

A2 er dog samtidig 25 cm længere end VW Up, som den kunne tænkes at dele platform med.

A2 konceptbilen fremviser en ny form for baglygter. De tilpasser lysstyrken til sigtbarheden, og tågebaglyset, som skabes af laserdioder, ses som en lysstråle, når det er tåget, og projekterer en rød trekant som advarsel på vejbanen.
A2 konceptbilen fremviser en ny form for baglygter. De tilpasser lysstyrken til sigtbarheden, og tågebaglyset, som skabes af laserdioder, ses som en lysstråle, når det er tåget, og projekterer en rød trekant som advarsel på vejbanen.
Også i bredden er A2 mindre end A1, nemlig fem cm.

Formgivningen af den femdørs hatchback minder meget om den oprindelige A2 fra 1999.

Kun som elbil

Audi er meget lidt meddelsom om, hvad A2 egentlig er for en fisk, men en forklaring på denne uorden i A-formaterne er nok, at A2 er udtænkt som udelukkende en elbil og dermed lidt uden for nummer. En version med rækkeviddeforlænger i form af en benzingenerator erogså en mulighed. 

Konceptbilen er i hvert fald en elbil, og Audi har længe haft ganske store planer for elektriske biler - med og uden benzinhjælpemotor. Detaljer om elteknikken får vi ikke - kun at rækkevidden bliver ”stor”.

Realistisk design

Selv om A2 er en konceptbil, virker alt det udvendige design fuldt realistisk, så bilen skal nok blive til noget. Produktionen begynder formentlig i 2012.

Her er god mulighed for at blive distraheret i trafikken. Speedometret er endnu mere marginaliseret end i andre nye biler, og i stedet fylder noget Facebook-chat med Bettina hele den centrale del af instrumenthuset.
Her er god mulighed for at blive distraheret i trafikken. Speedometret er endnu mere marginaliseret end i andre nye biler, og i stedet fylder noget Facebook-chat med Bettina hele den centrale del af instrumenthuset.
Konceptbilen er samtidig et udstillingsvindue for nye detaljer, bl.a. en ny generation af LED-lys med betegnelsen matrix beam. Lysdioder og mikroreflektorer genererer et fjernlys med høj opløsning, som ikke blænder.

Facebook i stedet for speedometer

Instrumenthuset er forhåbentlig fjernt fra produktionsudgaven. Det vigtige speedometer-instrument er endnu mere marginaliseret end i andre nye biler, og i stedet fylder noget Facebook-chat hele den centrale del af instrumenthuset.