”Tag bare bilen, knægt”

Bilen skal være mere sløv og sikker, når unge kører i den. Det sørger en ny type ”ungdomsnøgle” fra Volvo og Ford for. Nøglen skruer bl.a. ned for hestekræfterne og forhindrer, at parkeringsalarmen kan slås fra.

Nyt om biler

Unge bilister, særligt de mandlige, er stærkt overrepræsenteret i ulykkesstatistikken, så der kan måske være nogle forældre, der vil anskaffe en særlig ungdomsnøgle til bilen, inden deres børn sendes ud familiens fine, store bil.

Volvo har ved en sikkerheds-konference fremvist denne prototype. Der er ingen officielle oplysninger om, hvornår systemet kan købes.
Volvo har ved en sikkerheds-konference fremvist denne prototype. Der er ingen officielle oplysninger om, hvornår systemet kan købes.
Systemet lægger blandt andet en begrænsning på topfarten og drejningsmomentet og holder en hånd under sikkerhedsudstyret. Det sker rent elektronisk, når den særlige tændingsnøgle anvendes.

Det er Volvo og Ford, der nu præsenterer ideen, som tilsyneladende er udviklet i fællesskab, mens Ford stadig ejede Volvo. Hos Ford kaldes det forældrenøgle, officielt My Key, hos Volvo ungdomsnøgle. Funktionerne er stort set de samme.

Mindre topfart og acceleration

Først og fremmest lægges der en dæmper på motorens drejningsmoment og topfart. Hos Volvo er en forsøgsbil begrænset til 110 km/t. Ford taler om alarmer, der kan lyde ved bestemte intervaller mellem 70 og 100 km/t.

Volvos ungdomsnøgle tager toppen af kræfterne og farten og sørger for, at det er umuligt at slukke for nogen af bilens mange aktive sikkerheds-systemer.
Volvos ungdomsnøgle tager toppen af kræfterne og farten og sørger for, at det er umuligt at slukke for nogen af bilens mange aktive sikkerheds-systemer.
Hos begge mærker bliver det desuden umuligt at frakoble sikkerhedssystemerne. Heller ikke bip-bip-lyden fra bakalarmen kan kobles fra.

Endvidere kan musikanlægget ikke bruges, hvis ikke sikkerhedsselerne er i brug, og selepåminderen vil aldrig stoppe før sikkerhedsselerne tages på. Det er også en mulighed, at der ikke kan skabes en alt for løssluppet stemning i kabinen ved at lægge en begrænser på lydanlægget.

Måske også firmabiler

Ford meddeler, at systemet vil kunne købes fra næste år, mens Volvo åbenbart ikke har taget endelig stilling til lancering.

Ford-systemet fortæller føreren, at der er sat en begrænsning på topfarten - her 130 km/t.
Ford-systemet fortæller føreren, at der er sat en begrænsning på topfarten - her 130 km/t.
En talsmand for Volvo peger på, at det måske ikke er i forhold til forældre/børn, at potentialet er størst. Måske vil det hos Volvo i Sverige først kunne gøre nytte i nogle typer firmabiler og udlejningsbiler.